Document Actions

Literature and Cognition

Although there is wide consensus about reader-orientation as a general principle in the literature classroom and, in literary studies, about the vital role of the reader, there is still a lot of research to be done to provide more insight in the cognitive processes that are involved in reading literary texts.

When reading a literary text the reader inevitably engages in a number of cognitive activities during and through which the textual world is actively constructed. In this cognitive-constructive process textual information and the reader's world knowledge merge into a more or less holistic mental model of the textual world. Although there is wide consensus about reader-orientation as a general principle in the literature classroom and about the vital role of the reader, there is still a lot of research to be done to provide more insight in the cognitive processes that are involved in reading literary texts. Research in this field is mainly concerned with the construction of space, the relevance of literary figures for the reader's lifeworld conceptions and the generic knowledge that literature can provide and that the reader can transform into competencies relevant in the lifeworld and in social interaction.

 

Publications

 

Story Chunks. Ein Leseexperiment zur Förderung des Leseverstehens durch kulturelles Wissen. In: Der fremdsprachliche Unterricht Englisch 43 (2009). 100/101. 27-33.

This Is What My Day Is Like. Generische Schreibaufgaben, Diskursfähigkeit und generisches Lernen. Der fremdsprachliche Unterricht Englisch 43 (2009), 97. 20-25.

The Multimodality of Cultural Experience and Mental Model Constructions of Textual Worlds. In: Schlaeger, Jürgen (ed.). The Literary Mind. Yearbook of Research in English and American Literature (REAL) 24 (2008). 233-250.

Can Literary Figures Serve as Ethical Models? In: Erll, Astrid, Grabes, Herbert & Nünning, Ansgar (eds.). Ethics in Culture. The Dissemination of Values through Literature and Other Media. Berlin & New York: de Gruyter, 2008. 195-215.

Literarisches Verstehen und Kognition: Mentale Modelle und Visualisierungsaufgaben im Literaturunterricht. In: Bosenius, Petra, Rohde, Andreas & Wolff, Martina (eds.). Verstehen und Verständigung. Interkulturelles Lehren und Lernen. Festschrift für Jürgen Donnerstag. Trier: WVT, 2008. 137-170.

Literaturunterricht, Kompetenzen und Bildung. WVT-Handbücher zur Literatur- und Kulturdidaktik. Band 2. Trier: WVT, 2007 [ed., with Lothar Bredella]

Literatur, Kognition und Kompetenz. Die Literarizität kulturellen Handelns. In: Bredella, Lothar & Hallet, Wolfgang (Hrsg.). Literaturunterricht, Kompetenzen und Bildung. Trier: WVT, 2007. 31-64.

'A day in the life of …'. Lesen und Schreiben als world-making. In: Bausch, Karl-Richard, Burwitz-Melzer, Eva, Königs, Frank & Krumm, Hans-Jürgen (Hrsg.) Textkompetenzen. [Arbeitspapiere der 27. Frühjahrskonferenz zur Erforschung des Fremdsprachenunterrichts.] Tübingen: Narr, 2007. 81-91.

Gattungen als kognitive Schemata. Die multigenerische Interpretation literarischer Texte. In: Gymnich, Marion, Neumann, Birgit & Nünning, Ansgar (Hrsg.). Gattungstheorie und Gattungsgeschichte. Trier: WVT, 2007. 53-69.

Staging Lives: Die Entwicklung performativer Kompetenz im Englischunterricht. In: Ahrens, Rüdiger, Eisenmann, Maria & Merkl, Matthias (Hrsg.). Moderne Dramendidaktik für den Englischunterricht. Heidelberg: Winter, 2008. 387-408.

Staging Women's Lives: Short Plays im Englischunterricht. Der fremdsprachliche Unterricht Englisch 41 (2007), 85/86. 4-11. [with Udo Hebel]