Personal tools

Information zum Seitenaufbau und Sprungmarken fuer Screenreader-Benutzer: Ganz oben links auf jeder Seite befindet sich das Logo der JLU, verlinkt mit der Startseite. Neben dem Logo kann sich rechts daneben das Bannerbild anschließen. Rechts daneben kann sich ein weiteres Bild/Schriftzug befinden. Es folgt die Suche. Unterhalb dieser oberen Leiste schliesst sich die Hauptnavigation an. Unterhalb der Hauptnavigation befindet sich der Inhaltsbereich. Die Feinnavigation findet sich - sofern vorhanden - in der linken Spalte. In der rechten Spalte finden Sie ueblicherweise Kontaktdaten. Als Abschluss der Seite findet sich die Brotkrumennavigation und im Fussbereich Links zu Barrierefreiheit, Impressum, Hilfe und das Login fuer Redakteure. Barrierefreiheit JLU - Logo, Link zur Startseite der JLU-Gießen Direkt zur Navigation vertikale linke Navigationsleiste vor Sie sind hier Direkt zum Inhalt vor rechter Kolumne mit zusaetzlichen Informationen vor Suche vor Fußbereich mit Impressum

Document Actions

Eristic Literacy

Acquisition and expansion in text skills for German as an academic language

Adjoint project of the Department of German Studies (Prof. Helmuth Feilke, Prof. Katrin Lehnen


This project investigates the possibilities of acquisition and advancement in text skills for German as an academic language. The partaking students come from various linguistic and scientific cultural backgrounds. The acquisition of forms of text production which are oriented towards controversies is at the core of the research interest. These forms play a central role in academia within German university tradition. For this purpose, writing and text routines, for example in the area of giving lectures and debating on research perspectives, have developed historically. Their command is essential for a successful scholarly communication. The construction of such an eristic literacy relating to scientific discourse is a crucial key competence for students’ success (also in case they come from different countries) at the university. The text production of students from German studies with German as a first, second, or third language as well as with different academic previous knowledge is investigated. The laboratory specializing in writing, SKOLA, serves as an innovative research tool. It is a web-based learning environment which was developed by the LOEWE project team of Cultural Techniques and Their Mediatization. Based on this, the aim of the project is to further develop teaching concepts for the area of German as an academic language.