Document Actions

Media and Didactics

Overview

Overview

Spokespersons: Prof. Dr. Katrin Lehnen, Prof Dr. Vadim Oswalt

 

This section is focused on questions of mediality and the mediatisation of cultural processes impacting the areas of literature, language, and history, as wells as on aspects of their didactic communication. At the centre of its interdisciplinary research are theoretical and empirical studies on contemporary German literature, the analysis of film and television, forms of literary and media production of memory, digital forms of communication and interaction on the web, and the processes of media-specific texts and writing. These activities are closely related to the concepts of acquiring and developing media competence in different learning environments, and are based on a broad range of methods that include process and product analytical procedures, both referring to traditional and new media.

Publications

Recent Publications

Publications

  • Feilke, Helmut / Lehnen, Katrin / Rezat, Sara / Steinmetz, Michael (Hg.) (2017): Materialgestütztes Schreiben lernen. Grundlagen – Aufgaben – Materialien. Sekundarstufen I und II. Braunschweig: Schroedel Verlag.
  • Gerlach, Heinrich / Gansel, Carsten (Hg.) (2017): Odysee in Rot. Herausgegeben, mit einem Nachwort und dokumentarischem Material versehen, von Carsten Gansel. Berlin: Galiani.
  • Gerlach, Heinrich / Gansel, Carsten (Hg.) (2016): Durchbruch bei Stalingrad 1944. Herausgegeben, mit einem Nachwort und dokumentarischem Material versehen, von Carsten Gansel. Berlin: Galiani.
  • Ächtler, Norman (Hg.) (2016): Literatur im Dialog. Berlin: Verbrecher Verlag.
  • Ächtler, Norman / Rox-Helmer, Monika (Hg.) (2013): „Zwischen Schweigen und Schreiben. Interdisziplinäre Perspektiven auf zeitgeschichtliche Jugendromane von Kirsten Boie und Gina Mayer.“ In: Kai Bremer (Hrsg.): Literarisches Leben heute, Bd. 3. Frankfurt/Main [u.a.]: Peter Lang.
  • Feilke, Helmuth / Lehnen, Katrin (Hg.) (2012): Schreib- und Textroutinen. Theorie, Erwerb und didaktisch-mediale Modellierung [Reihe: Forum Angewandte Linguistik, 52]. Frankfurt/Main [u.a.]: Peter Lang Verlag.
  • Gansel, Carsten / Zimniak, Pawel (Hg.) (2011): Zwischen didaktischem Auftrag und grenzüberschreitender Aufstörung? Zu aktuellen Entwicklungen in der deutschsprachigen Kinder- und Jugendliteratur. Heidelberg: Winter.
  • Gansel, Carsten / Zimniak, Pawel (Hg.) (2011): Zwischenzeit, Grenzüberschreitung, Aufstörung: Bilder von Adoleszenz in der deutschsprachigen Literatur. Heidelberg: Winter.

Activities

Activities

Kindly note that the "activities" page only exists in German. We are sorry for any inconveniences this may cause.