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Sarah Kristin Happersberger

About me

I'm an art historian with a background in curating. I studied art history, German language and literature and comparative literature in Münster (DE), Bochum (DE) and Paris (F). Prior to starting my PhD, I worked several years as a curator, specializing in time-based art, public art and socially engaged art. Amongst others, I organized exhibitions for ZKM, Karlsruhe (DE), Arnolfini, Bristol (UK) and Liverpool Biennial (UK). I also worked on numerous new commissions and developed site-specific art projects in collaboration with communities.

 

My PhD dissertation is entitled Sister Projects. Women Artists Practicing Collaboration, 1975-1985 and discusses how women artists collaborated in projects that were produced in the context of the 1970s and 80s women’s movements. My doctoral research is funded by the International Graduate Centre for the Study of Culture (GCSC), and I'm the recipient of a 2021 travel grant from the Terra Foundation for American Art.

Publications (Selection)

  • Sarah K. Happersberger, Andere Zeichen setzen! Eine Westberliner Frauengalerie und ihr Programm, in: Bettina Bab, Silke Dombrowski, Marianne Pitzen (eds.): Wir sind! Neue Frauenbewegung und Feministische Kunst, hg. von Bettina Bab, Silke Dombrowski und Marianne Pitzen, Bonn: Frauenmuseum 2022, 44-51
  • Sarah K. Happersberger, Mouvements atemporels, espaces atemporels? Tino Sehgal's situations au Martin-Gropius-Bau, Berlin, in: Pauline Chevalier, Aurélie Mouton-Rezzouk and Daniel Urrutiaguer (eds.): Le musée par la scène. Le spectacle vivant au musée. Pratiques, publics, médiations, Montpellier: Éditions Deuxième Époque 2018, 162-168
  • Sarah K. Happersberger, Aktionsgeschichten. Wie Ausstellungen Performance erzählen, in: Lis Hansen, Janneke Schoene and Levke Teßmann (eds.): Das Immaterielle ausstellen. Zur Musealisierung von Literatur und performativer Kunst, Bielefeld: Transcript 2017, 103-126
  • Sarah K. Happersberger, Icons of the Happening Still: Photographic Staging of Happenings by Heinrich Riebesehl and Ute Klophaus, in: Stedelijk Studies (2016), Issue #3: The Place of Performance (online)
  • Sarah K. Happersberger, Künstlerbücher zum Mitmachen? Zum Verhältnis von Künstlerbuch und Partizipation bei Jochen Gerz und Sigrid Sigurdsson, in: SusanneGrammatzki and Ulrich Ernst (eds.): Paradigmata zum Künstlerbuch. Gattungen und Werke von der Klassischen Moderne bis zur Gegenwart, Berlin: Bachmann 2015, 243-263
  • Sarah K. Happersberger, Motel Basel. Eine Ikone der amerikanischen Populärkultur in der Schweiz, in: Simone Sauer-Kretschmer and Christian Bachmann (eds.): Sehnsucht suchen, Berlin: Bachmann 2014, 93-110
  • Sarah K. Happersberger, Das Künstlerbuch als performatives Projekt. Überlegungen zur Performativität von Künstlerbüchern anhand von Keri Smiths 'Mach dieses Buch fertig' und Christian Jankowskis 'Mein erstes Buch', in: Monika Schmitz-Emans and Christian Bachmann (eds.): Gespräche zum Künstlerbuch, Essen: Bachmann 2013, 240-265

 

Research Interests

  • Collaboration, Cooperation & Collectivity
  • Feminisms & Women's Movements
  • Performance Art & Activism
  • Exhibition History & Curatorial Studies
  • Socially Engaged Art
  • Artist's Journeys & Travel Research
  • Artist's Books & Magazines
Teaching

  • Auf den Spuren der Kunstausstellung zum Internationalen Jahr der Frau. Ein Ausstellungs- und Forschungsprojekt zu einer Gießener Frauenkunstausstellung (JLU, 2022/23)
  • Weiblichkeit(en) Ausstellen: Feminismen in der Kunst der 1970er- und 80er-Jahre (JLU, 2020/21)
  • Beziehungsmanagement: Soziale Praxis als Kunst (JLU, 2020)
  • Ephemerer Protest? Kritische Interventionen in der Aktions- und Performancekunst (Universität Witten-Herdecke, 2016/17)
Current Projects

  • PELZE, Exhibition & Event Series (2022), Synnika, Frankfurt am Main
  • Enzyme Magazine #2: Life Systems (2021), co-edited with Jorgge Menna Barreto, commissioned by Liverpool Biennial
Schlagwörter
Kohorte XVI IPP