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Holocaust Childhoods

A rich literary field and a multilingual discourse has yet to be discovered as a culturally and pedagogically most relevant topic and research area.

Children can be regarded as the weakest of all victims of the Holocaust. A large number of survivor narratives and memoirs in the 1990s has provided an impressive account of their experiences, fears, and tortures, bringing to the fore a personal perspective that was ignored or marginalized by largely historiographic accounts that tended to be striving for factual information and objectivity rather than a representation of personal and traumatic individual histories. The loss of parents and whole families, shifting identities as well as endless and dangerous voyages caused traumatized memories of which Holocaust childhood narratives bear witness in an impressive and sometimes depressing manner. The research in this area is a plea not to sustain the taboo that the FL classroom seems to have erected around this personal perspective on Holocaust experiences.

 

Publications

 

Designing a Plurilingual Literary Unit for the Classroom: Holocaust Childhood Narratives. transfert. Journal semestriel de la formation pédagogique des enseignments-stagiaires du sécondaire. Université de Luxembourg, Faculté des Sciences Humaines, des Arts et des Sciences de l'Èducation. Hiver 2006-2007. 14-15. [PDF]

Shifting Languages, Cultures and Identities in Holocaust Childhood Memoirs and Narratives. In: Auguste-Viktoria-Gymnasium Trier (Hrsg.), 350 Jahre Bildung und Erziehung. Auguste-Viktoria-Gymnasium Trier. Unesco-Projekt-Schule. Festschrift. Trier: AVG Eigenverlag, 2003. 278–293.

"Bittere Jugend". Gerty Spies' Roman über Leid und Verfolgung jüdischer Menschen im Nationalsozialismus. In: Auguste-Viktoria-Gymnasium Trier (Hrsg.), 350 Jahre Bildung und Erziehung. Auguste-Viktoria-Gymnasium Trier. Unesco-Projekt-Schule. Festschrift. Trier: AVG Eigenverlag, 2003.  310-314.

Holocaust Childhood-Erzählungen. Zur Modellierung eines mehrsprachigen Diskurses im Fremdsprachenunterricht. Fremdsprachenunterricht 46/55 (2002), 3: 174-182.

"Wartime Lies": Holocaust Childhoods. Die Modellierung eines mehrsprachigen Diskurses im Unterricht. Chapter X in: Fremdsprachenunterricht als Spiel der Texte und Kulturen. Intertextualität als Paradigma einer kulturwissenschaftlichen Didaktik. Trier: WVT,  2002. 222-252.

"Wartime Lies" – Holocaust Childhoods. Sprach-, Identitäts- und Kulturwechsel in der neueren Holocaust-Literatur. In: Aguado, Karin & Hu, Adelheid (Hrsg.), Mehrsprachigkeit und Mehrkulturalität.  Berlin: Pädagogischer Zeitschriftenverlag, 2000. 185-198.