Personal tools

Information zum Seitenaufbau und Sprungmarken fuer Screenreader-Benutzer: Ganz oben links auf jeder Seite befindet sich das Logo der JLU, verlinkt mit der Startseite. Neben dem Logo kann sich rechts daneben das Bannerbild anschließen. Rechts daneben kann sich ein weiteres Bild/Schriftzug befinden. Es folgt die Suche. Unterhalb dieser oberen Leiste schliesst sich die Hauptnavigation an. Unterhalb der Hauptnavigation befindet sich der Inhaltsbereich. Die Feinnavigation findet sich - sofern vorhanden - in der linken Spalte. In der rechten Spalte finden Sie ueblicherweise Kontaktdaten. Als Abschluss der Seite findet sich die Brotkrumennavigation und im Fussbereich Links zu Barrierefreiheit, Impressum, Hilfe und das Login fuer Redakteure. Barrierefreiheit JLU - Logo, Link zur Startseite der JLU-Gießen Direkt zur Navigation vertikale linke Navigationsleiste vor Sie sind hier Direkt zum Inhalt vor rechter Kolumne mit zusaetzlichen Informationen vor Suche vor Fußbereich mit Impressum

Document Actions

AG Game Studies

About AG Game Studies

What is our purpose?

Games AG is interested in the academics study of games as formal systems, as player interaction, and as both product and producer of culture.

Games are a mass media of extensive and intensive use (Klimmt 2009: 58), but also with a technological and interactive complexity that are centered around problem solving (Gee, Jenkins etc.). They also have a history of being connected to the origin of arts, literature, and even culture and civilization to play and games (most notoriously, and originally, Johan Huizinga 2004).
The culture of games is expanding with the development of interactive telecommunication technologies. For example, games as medium are expanding into new genres, like casual games, indie games, social impact games, etc. Furthermore, games are "invading" real life through the gamification of multiple domains of life (like economic, private, public and education). The academic study of game must follow these cultural and medial changes.

Who are we?

The AG Game Studies is a group of researchers interested in tackling some of these complex issues surrounding video games. True to the nature of the study of video games, we offer an interdisciplinary approach, providing multiple and diverse perspectives (ranging from history to language didactics, literary and cultural studies, and media studies) on the academic study of videogames.

What are we doing?

Specific Current Interest: How can horror be experienced in video games? How do video games as narrative media differ from other media, such as literary texts? These issues center on questions regarding intermediality in the context of “game design” and “game play,” which the AG will approach this year from two angles: firstly, the group will engage with theoretical texts on the topic. Secondly, we intend to utilize the software “Game Maker” in order to (re-)create some key scenes, plots, and settings from the fictions of H. P. Lovecraft. Through this mixture of theory and practice, we will investigate how elements of Gothic horror, the Lovecraftian Cthulhu myth, as well as game design can fuse to make it possible to experience horror within the digital realm of video games.

Visit our Blog to learn more: https://gamestudiesgiessen.wordpress.com

 

How: Researching different games, game sub-genres, and perspectives based on different fields of research. This research currently comes in the form of individual presentations with discussion sections.


Goals: Networking with external games research partners to organize academic presentation and classes to bring in other views on our topic of interest.

Who and what are we looking for?

Our group is open to new members from all academic backgrounds and levels. We are also interested in networking with external researchers, working groups and game studies programs, etc. from other institutions.

Bibliography

  • Cheong, Y.-G., Khaled, R., Grappiolo, C., Campos, J., Martinho, C., Ingram, G. P. D., Paiva, A. & Yannakakis, G. (2011): A computational approach towards conflict resolution for serious games. Proceedings of the 6th International Conference on Foundations of Digital Games. Bordeaux, France: ACM.
  • Harwood, Tracy (2012): Emergence of Gamified Commerce: Turning Virtual to Real. IGI Global.
  • Huizinga, Johan (2004): Homo Ludens: Vom Ursprung der Kultur im Spiel, Reinbek: rororo.
  • Klimmt, Christoph (2009): Die Nutzung von Computerspielen. Interdisziplinäre Perspektiven. In: Thorsten Quandt, Jeffrey Wimmer, Jens Wollig (Hrsg.): Die Computerspieler. Studien zur Nutzung von Computergames. S. 57-72.
  • Koubek, Jochen; Mosel, Michael; Werning, Stefan (2013): „Didaktische Überlegungen zur Gamifizierung von Lehrveranstaltungen“. In: Bundesministerium für Wirtschaft, Familie und Jugend (Hrsg.): Game over. Was nun? Vom Nutzen und Nachteil des digitalen Spiels für das Leben. Konferenzband zur Konferenz „Future and Reality of Gaming 2012 (F.R.O.G.), Wien
  • Salen, K., Torres, R., Wolozin, L., Rufo-Tepper, R. & Shapiro, A. (2011): Quest to Learn: Developing the School for Digital Kids, Cambridge, MA, MIT Press.

Methodology

  • study of theoretical texts
  • bottom-up approach: "close readings" of games
  • presentations

Contact

Speaker: Dr. Mathis Prange (
Co-Speaker: Rahel Schmitz ()

mailinglist: https://lists.uni-giessen.de/sympa/info/gamestudies-ggk

Members

Natascha Balduf

Kay O. Hamacher

Max Kegler

Maximilian Kliem

Stephanie Lotzow

Sina Mook

Jeff Coons

Kristin Karl

Dr. Mathis Prange

David K. Reibis

Rahel Schmitz

Gerome Stiller

Associated Members

Ann-Marie Letourneur (Philipps-Universität Marburg)

Dr. des. Roger Dale Jones (Technische Universität Braunschweig)

Michael Mosel (Philipps-Universität Marburg)

 

Archiv

Am Dienstag, den 29.04. um 16 Uhr im MFR, wird Herr Prof. Jochen Koubek von der Angewandten Medienwissenschaft (Digitale Medien) der Universität Bayreuth einen Vortrag mit dem Titel "Die Wissenschaft vom Spiel. Computerspiele in Forschung und Lehre" halten. So wie die Verbreitung von Computerspielen immer stärker Einzug in immer mehr Lebensbereiche erhält, so muss auch die Aufmerksamkeit seitens der wissenschaftlichen Forschung zunehmen. Ziel Prof. Koubeks Vortrags ist es daher, den Anwesenden die kulturellen Dimensionen des Computerspiels aufzuzeigen und zudem die Bandbreite kultureller Phänomene am Computerspiel zu verdeutlichen.

Im Anschluss an die Veranstaltung ist zudem ein Themenabend geplant, der sich interaktiv mit Aspekten der Computerspielkultur anhand ausgewählter Computerspielbeispiele beschäftigen wird. Konzept dieser nachgelagerten Veranstaltung ist es, diese Phänomene am konkreten Beispiel zu zeigen und in Form von Impulsreferaten in die Themen einzuführen. Zudem soll den Anwesenden die Möglichkeit gegeben werden, sich selbst mit dem neuartigen Medium auseinanderzusetzen und spielerisch in Interaktion treten zu können.

Die Wissenschaft vom Spiel.