Personal tools

Information zum Seitenaufbau und Sprungmarken fuer Screenreader-Benutzer: Ganz oben links auf jeder Seite befindet sich das Logo der JLU, verlinkt mit der Startseite. Neben dem Logo kann sich rechts daneben das Bannerbild anschließen. Rechts daneben kann sich ein weiteres Bild/Schriftzug befinden. Es folgt die Suche. Unterhalb dieser oberen Leiste schliesst sich die Hauptnavigation an. Unterhalb der Hauptnavigation befindet sich der Inhaltsbereich. Die Feinnavigation findet sich - sofern vorhanden - in der linken Spalte. In der rechten Spalte finden Sie ueblicherweise Kontaktdaten. Als Abschluss der Seite findet sich die Brotkrumennavigation und im Fussbereich Links zu Barrierefreiheit, Impressum, Hilfe und das Login fuer Redakteure. Barrierefreiheit JLU - Logo, Link zur Startseite der JLU-Gießen Direkt zur Navigation vertikale linke Navigationsleiste vor Sie sind hier Direkt zum Inhalt vor rechter Kolumne mit zusaetzlichen Informationen vor Suche vor Fußbereich mit Impressum

Document Actions

KL: Philipp Schulte und Falk Rössler: Post/Doc Perspectives: Against Functionalization. On Artistic Research

When Jun 28, 2016
from 12:00 to 02:00
Where Phil I, GCSC, R. 001
Contact Name
Contact Phone (+49) 0641 99 30053
Add event to calendar vCal
iCal

A specter is haunting European academia – the specter of artistic research. This specter invokes an ambivalent promise: For some the hybridization of academic studies and art practice seems to be a worthwhile endeavor inasmuch as it aims to break with incrusted institutional structures within the field of art and knowledge production. Others hope to enhance the visibility of their institutions by acquiring public funds to establish new study and research programs that work at the intersection of art and research; or in short: artistic research has economic value.

In our lecture we will, first, address the discussion on artistic research by asking how an aesthetic critique of scientific knowledge production could look like. By, secondly, referring to concrete examples we will further question the potential of artistic research as a hybrid cultural praxis that receives its value precisely from sitting at the nexus of academic studies and art. Do we need to hold on to a constitutional difference between artistic practice and scientific praxis or does this distinction dissolve? In relating our thoughts to the institutional critique – specifically focusing on the critique of the higher education sector – we will assume that the praxis of artistic research can only fully unfold its potential if such a praxis gets encouraged by means of funding, but without institutionally embedding and regulating this very praxis.

Filed under: studycalendar