Personal tools

Information zum Seitenaufbau und Sprungmarken fuer Screenreader-Benutzer: Ganz oben links auf jeder Seite befindet sich das Logo der JLU, verlinkt mit der Startseite. Neben dem Logo kann sich rechts daneben das Bannerbild anschließen. Rechts daneben kann sich ein weiteres Bild/Schriftzug befinden. Es folgt die Suche. Unterhalb dieser oberen Leiste schliesst sich die Hauptnavigation an. Unterhalb der Hauptnavigation befindet sich der Inhaltsbereich. Die Feinnavigation findet sich - sofern vorhanden - in der linken Spalte. In der rechten Spalte finden Sie ueblicherweise Kontaktdaten. Als Abschluss der Seite findet sich die Brotkrumennavigation und im Fussbereich Links zu Barrierefreiheit, Impressum, Hilfe und das Login fuer Redakteure. Barrierefreiheit JLU - Logo, Link zur Startseite der JLU-Gießen Direkt zur Navigation vertikale linke Navigationsleiste vor Sie sind hier Direkt zum Inhalt vor rechter Kolumne mit zusaetzlichen Informationen vor Suche vor Fußbereich mit Impressum

Document Actions

--- POSTPONED --- KL: Rolf Goebel: Sonic Resonances: Musical Atmospheres, Media Technologies, and Literary Representation --- POSTPONED ---

When May 26, 2020
from 06:00 to 08:00
Where Phil I, GCSC, R.001
Contact Name
Contact Phone +49 641 / 99-30 053
Add event to calendar vCal
iCal

In response to the coronavirus, our Keynote Lectures and the corresponding Master Classes are being postponed to the coming winter semester.

 

What is the status of the literary representation of music in the age of media-technological reproducibility? In our digital age, computers and earphones allow the listener to experience the bodily affective immersion in a seemingly limitless cyberspace of music files, whose aura they can project back onto their surroundings, transforming reality into resonant projection screens of their own fantasies, desires, and aesthetic sentiments. The possibilities and limitations of these digitally mediated atmospheres open up a new understanding of the literary representation of musical experiences by high-modernist writers.

A  comparison between Thomas Mann's description of the production of musical entrancement by the fashionable gramophone in Der Zauberberg and Georg Trakl's poetic exploration of the Orpheus myth in "Passion" reveals a hidden conflict in early 20th century culture between state-of-the-art media-technological reproducibility and a seemingly anachronistic exploration of "live" or "real-time" musical atmospheres whose immersive affect and hermeneutic meanings exceed  the acoustic data storage capacities of technological media while allowing themselves to be represented authentically by the literary imagination. Theoretical work on technological media (W. Benjamin and F. Kittler), the phenomenology of atmospheres (H. Schmitz, G. Böhme, T.  Griffero) and sonic resonances (H. Rosa) will be brought together to explore this largely uncharted territory encompassing sound studies, philosophy, and literary criticism. 


// Prof. Rolf Goebel (The University of Alabama in Huntsville)

More information about this event…

Filed under: studycalendar