Gemeinsame Deutsch-Polnische Schulbuchkommission erhält Viadrina-Preis

Die Gemeinsame Deutsch-Polnische Schulbuchkommission der Historiker und Geographen erhält den diesjährigen Viadrina-Preis, der jährlich an Persönlichkeiten vergeben wird, die sich um die deutsch-polnische Verständigung verdient gemacht haben.

An der feierlichen Preisübergabe werden Prof. Dr. Robert Traba von der Polnischen Akademie der Wissenschaften in Berlin und Prof. Dr. Hans-Jürgen Bömelburg von der Universität Gießen sowie Mitglieder des Präsidiums der Kommission für ihr langjähriges Engagement geehrt, das gemeinsame Geschichtsbuch „Europa. Unsere Geschichte“ für Schulen in Deutschland und Polen zu erarbeiten (polnische Ausgabe erschien bei WSiP, deutsche Ausgabe – beim Verlag Eduversum). Das auf vier Bände angelegte Geschichtsbuch zur europäischen und Globalgeschichte ist mit den jeweiligen Lehrplänen kompatibel und für den regulären Einsatz im Schulunterricht in Deutschland und Polen bestimmt.

Die feierliche Preisverleihung findet am Freitag, dem 9. Juni 2017, 11.00 Uhr, im Logensaal der Europa-Universität Viadrina, Logenstraße 11-12, statt.

Zum Viadrina-Preis:

Seit 1999 verleiht die Europa-Universität Viadrina Frankfurt (Oder) jährlich den mit 5.000 Euro dotierten Viadrina-Preis an Persönlichkeiten, die sich um die deutsch-polnische Verständigung verdient gemacht haben. Zu den bisherigen Preisträgern zählen u. a. der Übersetzer Karl Dedecius (1999), der Nobelpreisträger Günter Grass (2001), die polnischen Publizisten Adam Michnik (2000) und Adam Krzemiński (2006) sowie der frühere polnische Ministerpräsident Tadeusz Mazowiecki (2009), Oscar-Preisträger Volker Schlöndorff (2010), der polnische Komponist Krzysztof Penderecki (2011), der Außenminister der Bundesrepublik Deutschland a. D. Hans-Dietrich Genscher (2012) und der Bürgerrechtler und Publizist Wolfgang Templin (2015).

Den Pressespiegel zum Vidrina-Preis finden sie hier.

Nagroda Viadriny dla Wspólnej Polsko-Niemieckiej Komisji Podręcznikowej – uroczystość

Tegoroczną Nagrodę Viadriny, przyznawaną w uznaniu wybitnych zasług na rzecz stosunków polsko-niemieckich, otrzyma Wspólna Polsko-Niemiecka Komisja Podręcznikowa Historyków i Geografów. W uroczystości wręczenia Nagrody udział wezmą przewodniczący prof. dr Robert Traba z Centrum Badań Historycznych Polskiej Akademii Nauk w Berlinie oraz prof. dr Hans-Jürgen Bömelburg z Uniwersytetu w Gießen, a także członkowie Prezydium Komisji. Komisja otrzyma Nagrodę Viadriny za opracowanie serii podręczników szkolnych do nauczania historii „Europa. Nasza Historia” (wydanie polskie - WSiP, wydanie niemieckie - Eduversum). Podręczniki zgodne są z obowiązującymi programami nauczania w Polsce oraz w Niemczech i mogą być stosowane od klasy 5.

Uroczyste wręczenie Nagrody odbędzie się w piątek, 9 czerwca 2017 o godzinie 11.00 w sali Logensaal Uniwersytetu Europejskiego Viadrina, przy ulicy Logenstrasse 11 we Frankfurcie nad Odrą. Uroczystość będzie tłumaczona symultanicznie na język polski.

Nagroda Viadriny w wysokości 5.000 euro jest przyznawana corocznie, od 1999 roku, przez Kuratorium Stowarzyszenia na Rzecz Wspierania Uniwersytetu Europejskiego Viadrina we Frankfurcie nad Odrą osobistościom z Polski i z Niemiec, które w szczególny sposób przyczyniły się do polsko-niemieckiego pojednania. Do dotychczasowych laureatów należą między innymi: tłumacz Karl Dedecius (1999), noblista Günter Grass (2001), publicyści: Adam Michnik (2000) i Adam Krzemiński (2006), pierwszy premier III Rzeczpospolitej Tadeusz Mazowiecki (2009), zdobywca Oskara, reżyser Volker Schlöndorff (2010), kompozytor Krzysztof Penderecki (2011), były minister spraw zagranicznych Republiki Federalnej Niemiec Hans-Dietrich Genscher (2012)oraz działacz opozycji demokratycznej w b. NRD i publicysta Wolfgang Templin (2015).

Tutaj znajdziecie Państwo artykuły prasowe