Inhaltspezifische Aktionen

Aktuelle Gast- und Vertretungsprofessuren

Wintersemester 2023/24
Philip Bußmann

Philip Bußmann ist Bühnenbildner und Videokünstler. Seit 1995 arbeitet für internationale Tanz-, Theater- und Opernproduktionen. In jüngster Zeit hat er sich verstärkt eigenständigen Installationen, Fotoarbeiten, Performance- und VR-Projekten gewidmet. Zu den erwähnenswertesten Arbeiten gehören zahlreiche Stücke zahlreiche Arbeiten mit der New Yorker Wooster Group (1990er Jahre) und dem Choreografen William Forsythe (2000er Jahre). Eine langjährige Zusammenarbeit verbindet ihn seit 2004 mit dem flämischen Theaterregisseur Luk Perceval. Theaterproduktionen führten ihn unter anderem an das Thalia Theater Hamburg, das NTGent, die LA Opera, die Staatsoper Hamburg, die Münchner Kammerspiele, das Volkstheater Wien, das Stary Teatr Kraków und das Berliner Ensemble. Bußmanns Installationen wurden in der Ursula-Blickle-Stiftung, dem Goethe-Institut Montreal, der 2121 Design Sight Tokyo, dem MMK Museum für Moderne Kunst Frankfurt und dem Los Angeles Center for Digital Arts ausgestellt. Bußmann war Gastkünstler am Goethe-Institut Villa Kamogawa in Kyoto, erhielt ein Stipendium des BAU-Instituts bei der Camargo Foundation in Cassis und wurde von der Hessischen Kulturstiftung, Neustart Kultur Stepping Out und dem Fonds Darstellende Künste gefördert. Er lehrte als Gastprofessor u.a. am Institut für Angewandte Theaterwissenschaft an der Justus-Liebig-Universität Gießen, im Masterstudiengang Bühnenbild an der Züricher Hochschule der Künste und an der Akademie der darstellenden Künste Baden-Württemberg. Zurzeit lebt Philip Bußmann in Frankfurt am Main.

www.philipbussmann.com 

Kurse im Wintersemester 2023/24: „Über die Verhältnismässigkeit der Mittel“ Szenografisches Denken vom Lagerfeuer bis zu Virtual Reality

Ellen Hofmann

Ellen Hofmann studierte Mode- und Theaterdesign in Berlin und London. Von 1993 bis 2004 arbeitete sie an der Volksbühne Berlin. 1996 bis 1998 partizipierte sie bei „House/Lights“ von The Wooster Group/ New York. Seit 2004 arbeitet sie als freie Kostümbildnerin mit den Regisseuren Sebastian Baumgarten, Roger Vontobel, Johanna Wehner, Alia Luque und Christian Friedel u.a. in Berlin (Volksbühne am Rosa-Luxemburg-Platz, Deutsches Theater, Berliner Ensemble, Komische Oper), an der Oper Hannover, am Thalia Theater Hamburg, Schauspielhaus Bochum, Staatsschauspiel Dresden, Burgtheater Wien, Schauspiel Zürich und am Schauspiel Frankfurt. Seit 2013 unterrichtet sie gastweise Kostümentwurf an der Hochschule für Angewandte Wissenschaft in Hamburg.

Kurse im Wintersemester 2023/24: „Über die Verhältnismässigkeit der Mittel“ Szenografisches Denken vom Lagerfeuer bis zu Virtual Reality

Margie Medlin

Margie Medlin (AUS)
My practice tracks in a lineage of expanded cinema, my interdisciplinary
projects explore interrelationships between movement, devised spaces,
and media technologies. Throughout my practice, I experiment and forge
new ground aesthetically, collaboratively, and technically. I have
created many and varied multi-screen installations using early analogue
technologies (35 mm slide projection, super 8 projection and 16 mm
projection) through to state-of-the-art high-end digitally controlled
systems utilizing live video, motion capture, motion control
technologies, and Robotics. I collaborate to designed new dance
performances, produce films, videos, new media artworks.

I have collaborated with many choreographers and directors including,
Adelina Larsson, Ros Warby, Sandra Parker, Rebecca Hilton, Lucy Guerin,
Carol Brown, Russell Dumas, Russell Maliphant, John Jaspers, Ong Keng
Sen, Hellen Sky, Vicki Van Hout, and Gideon Obarzanek and mentored many
dance-makers in Australia and internationally.
My installations demonstrate a commitment to experimentation. Cinematic
Experiments (2019), Quartet (2007), Miss World (2001), Elasticity and
Volume (1998) and Mobility in an Artificial City (1996/7) were highly
praised and received substantial public investment from the Australia
Council and Arts Council of England. Funding for these projects also
included A Science and Art – Production Award from the Wellcome Trust,
London (2005), and an Arts Victoria Commission (2002). My  media artwork
have been exhibited extensively including in India, the USA, Cuba,
Australia, Germany, the UK, Japan, and Finland.

Kurse im Wintersemester 2023/24:

Kurs für Praxis performativer Künste: Cinematic Experiments

   
Valeria Graziano

Valeria Graziano holds the position of DAAD visiting lecturer at the Institute for Applied Theatre Studies, Justus Liebig University Giessen, and serves as an associate researcher at the Centre for Advanced Studies Southeast Europe, University of Rijeka. Over the years, she has been involved in a number of participatory action research initiatives across social movements and the cultural sector. Her primary focus has been on themes such as militant conviviality, the refusal of work, the politics of recreation, and collective repair. Graziano is one of the initiators of the Pirate Care Syllabus project, with an upcoming book to be published by Pluto Press in their Vagabond series. She also coordinates the Working Group “Analysis, Theory & Politics Of Care” (COST Action CA21102). Currently, Valeria is involved in the project “Figure It Out!” (funded by Creative Europe), a creative and intellectual inquiry on strategies of popular illegalism. Her publications are freely accessible here: https://hcommons.org/members/valerix/

Kurse im Wintersemester 2023/24:

Health Conditions: Embodied Practices, Concepts, Struggles
 
Refusal of Work: Interrogating Conventional Labor Discourses and Imagining Alternatives
 
Self-Organization: The Micropolitics of Collective Practice
 

 

Sommersemester 2023
Giulia Casartelli

Giulia Casartelli (Lecco, 1986) is a researcher and mail artist. She holds degrees in cultural management (Bocconi university, Milan), anthropology (Bicocca university, Milan), thanatology (University of Padua) and she is about completing her PhD in European studies (National and Kapodistrian University of Athens). After working as a coordinator for international art exhibitions (including the Armenian Pavilion at the 56th Venice Biennial awarded with the golden lion), she began experimenting with writing and visual practices. Clementina, an exhibition and reading room (Thessaloniki, 2016), was the first result of this ongoing venture, followed by 111 Stanze (Meno Una) (Venice, 2022). She is the founder of the independent publishing project Edizioni postali tigre.

https://www.giuliacasartelli.com/

Szenisches Projekt: Words in Motion. Motion in words A writing workshop on things and rituals