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Selected Publications

On this page you will find an overview of selected publications by the staff of the Chair of Communication and Consulting in Agricultural, Food and Environmental Sciences (as of 2015).

  • Obermayr, R., Yildiz, J.Godemann, J. (2022). Ernährungskommunikation auf TikTok. Ernährungs Umschau, 69(10), M546-M557. https://www.ernaehrungs-umschau.de/print-artikel/12-10-2022-ernaehrungskommunikation-auf-tiktok/
  • Bartelmeß, T. & Godemann, J. (2022). Exploring the Linkages of Digital Food Communication and Analog Food Behavior: A Scoping Review. Int. J. Environ. Res. Public Health, 19(15), 8990. https://doi.org/10.3390/ijerph19158990
  • Bartelmeß, T. & Godemann, J. (2022). Qualitätskonstruktionen in unternehmerischer Ernährungskommunikation: Gesundheit im Spannungsfeld zwischen Individuum und Gesellschaft. In V. Cappel & K. E. Kappler (Hrsg.), Gesundheit – Konventionen – Digitalisierung: Eine politische Ökonomie der (digitalen) Transformationsprozesse von und um Gesundheit (S. 303-334). Springer VS. https://doi.org/10.1007/978-3-658-34306-4_11
  • Herzig, C. & Godemann, J. (2022). Unternehmensführung und -kommunikation. In M. Wachendorf, A. Bürkert & R. Graß (Hrsg.), Ökologische Landwirtschaft (2. aktual. u. erw. Aufl., S. 262-273). UTB Verlag. https://doi.org/10.36198/9783838585796
  • Godemann, J. & Bartelmeß, T. (Hrsg.) (2021). Ernährungskommunikation: Interdisziplinäre Perspektiven – Theorien – Methoden. Springer VS Wiesbaden. https://doi.org/10.1007/978-3-658-27314-9
  • Godemann, J. (2021). Communicating Sustainability: Some thoughts and recommendations for enhancing sustainability communication. In F. Weder, L. Krainer & M. Karmasin (Hrsg.), The Sustainability Communication Reader: A reflective compendium (S. 15-29). Springer VS Wiesbaden. https://doi.org/10.1007/978-3-658-31883-3
  • Roth, L., Yildiz, J. & Godemann, J. (2021). Soziale Medien und Ernährung – Fluch oder Segen? Online Befragung von älteren Jugendlichen. Ernährung im Fokus, (01), 22-27. https://www.bzfe.de/fileadmin/user_upload/5181_2021_eif_leseprobe.pdf
  • Bartelmeß, T. & Godemann, J. (2021). Ernährungskommunikation auf Social-Media-Plattformen und Ernährungshandeln der Nutzer*innen. DGEwissen, (5), 70-73. https://www.dge.de/fileadmin/public/doc/fm/dgewissen/2021/05/DGEwissen-Ernaehrungskommunikation-05-2021-S70-73.pdf
  • Godemann, J. & Bartelmeß, T. (2021). Ernährung als kommunikatives Phänomen: Forschungsfeld mit Potenzial. Ernährung im Fokus, (1), 12-15.
  • Bartelmeß, T. & Godemann, J. (2020). Corporate perspectives on responsibility and sustainability in the food system: A (food) communicative-constructivist viewpoint. Sustainability, (12), 2024. https://doi.org/10.3390/su12052024
  • Bartelmeß, T. (2020). Unternehmerische Ernährungskommunikation und -verantwortung: Eine konstruktivistische Betrachtung im Kontext von Nachhaltigkeit. Springer Gabler Wiesbaden. https://doi.org/10.1007/978-3-658-29401-4
  • Fingerling, V. & Godemann, J. (2019). Der aktuelle Forschungsstand zum öffentlichen Diskurs zu Fleisch und fleischloser Ernährung in der medialen Berichterstattung. In J. Rückert-John & M. Kröger (Hrsg.), Fleisch: Vom Wohlstandssymbol zur Gefahr für die Zukunft (S. 239-268). Nomos.
  • Rohde, A., Duensing, A., Dawczynski, C., Godemann, J., Lorkowski, S., Brombach, C. (2019). An app to improve eating habits of adolescents and young adults (challenge to go): Systematic development of a theory-based and target group-adapted mobile app intervention. JMIR Mhealth Uhealth, 7(8), Artikel e11575. https://doi.org/10.2196/11575
  • Bartelmeß, T. & Godemann. J. (2019). Ernährungskommunikation von Unternehmen der Lebensmittelwirtschaft im Kontext von Nachhaltigkeit: Eine rekonstruktive Analyse. Ernährungs Umschau. 66(6), 100-108. https://doi.org/10.4455/eu.2019.022
  • Bartelmeß, T. & Godeman, J. (2019). Food communication of food industry corporations in the context of sustainability: A reconstructive analysis. Ernahrungs Umschau, 66(6), 100–108. https://doi.org/10.4455/eu.2019.022
  • Fingerling, V. & Godemann, J. (2019). Mediale Konstruktionen von Fleisch: Überlegungen zur Analyse komplexer Ernährungsdiskurse. In C. Lohmeier & T. Wiedemann (Hrsg.), Diskursanalyse für die Kommunikationswissenschaft: Theorie, Vorgehen, Erweiterungen (S. 229-254). Springer VS Wiesbaden. https://doi.org/10.1007/978-3-658-25186-4_10
  • Rohde, A., Dawczynski, C., Godemann, J., Lorkowski, S., & Brombach, C. (2018). Targeting young adults for healthy eating: Development of a dietary mobile app. Appetite, 130, 314. https://doi.org/10.1016/j.appet.2018.05.227
  • Godemann, J. & Bartelmeß, T. (2018). Gesellschaftliche Verständigung über ein Totalphänomen: Zum Verständnis nachhaltigkeitsbezogener Ernährungskommunikation. In T. Pyhel (Hrsg.), Zwischen Ohnmacht und Zuversicht? Vom Umgang mit Komplexität in der Nachhaltigkeitskommunikation (S. 187-206). Oekom Verlag.
  • Godemann, J. & Bartelmeß, T. (2017). Communication of food and sustainability in relation to food communication research. Ernaehrungs Umschau international, 64(12), 188-194. https://doi.org/10.4455/eu.2017.049
  • Godemann, J. & Bartelmeß, T. (2017). Ernährungskommunikation und Nachhaltigkeit. Perspektiven eines Forschungsfeldes. Ernährungs Umschau, 64(12), M692-M698. https://doi.org/10.4455/eu.2017.049
  • Godemann, J. (2017). Qualitative Forschung verstehen und anwenden. Ernährungs Umschau, 64(2), M94-M103. https://doi.org/10.4455/eu.2017.009
  • Yildiz, J. & Godemann, J. (2017). Mit Beratung gesellschaftlichen Herausforderungen begegnen. Hauswirtschaft und Wissenschaft, 65(2), 78-87. https://haushalt-wissenschaft.de/wp-content/uploads/2018/04/HuW_Heft_02_2017.pdf
  • Schmitt, M., Leismann, K., Baedeker, C. & Rohn, H. (2017). Sharing – eine innovative, soziale Praktik für einen ressourcenschonenden, nachhaltigeren Konsum? In M. Jaeger-Erben, J. Rückert-John & M. Schäfer (Hrsg.), Soziale Innovationen für nachhaltigen Konsum: Wissenschaftliche Perspektiven, Strategien der Förderung und gelebte Praxis (S. 71-95). Springer Fachmedien Wiesbaden. https://doi.org/10.1007/978-3-658-16545-1
  • Fischer, D., Lüdecke, G., Godemann, J., Michelsen, G., Newig, J., Rieckmann, M. & Schulz, D. (2016). Sustainability Communication. In H. Heinrichs, P. Martens, G. Michelsen & A. Wiek (Hrsg.), Sustainability science: An introduction (S. 139-148). Springer Dordrecht. https://doi.org/10.1007/978-94-017-7242-6
  • Godemann, J., Bebbington, J., Herzig, C. & Moon, J. (2014). Higher Education and Sustainable Development: exploring possibilities for organisational change. Accounting Auditing & Accountability Journal, 27(2), 218-233. http://dx.doi.org/10.1108/AAAJ-12-2013-1553