Document Actions

Art and Media

Overview

Overview

Spokesperson: Prof. Dr. Uwe Wirth

 

This section brings together subject areas that are working at the intersection of media theory, media criticism, cultural media competence, and artistic practice with media. This encompasses the historical and systematic analysis of theatrical, literary, and cinematic forms of constructing mediality from aesthetic, poetic, and performative perspectives. Special attention is paid to new media staging that can be understood to express a constantly updated theatricalisation of a society which is being performed "digitally." The section's aim is to initiate an interaction between artistic activities (for example, at the Institute of Applied Theatre Studies) and media – or cultural-theoretical forms of reflection.

Recent Publications

Recent Publications


  • Cao, Kefei/ Heymann, Sabine/ Lepschy, Christoph (2017): Zeitgenössisches Theater in China. Berlin: Alexander Verlag.
  • Aggermann, Lorenz/ Döcker, Georg/ Siegmund, Gerald (2017): Theater als Dispositiv. Dysfunktion, Fiktion und Wissen in der Ordnung der Aufführung. Frankfurt am M.: Peter Lang.
  • Siegmund, Gerald/ Bel, Jérôme (2017): Dance, Theatre, and the Subject. Houndsmill: Palgrave Macmillan.
  • Wirth, Uwe (2017): Komik. Ein interdisziplinäres Handbuch. Stuttgart: Metzler.
  • Goebbels, Heiner (2015): „Auf dem Weg zu einem Drama der Wahrnehmung. Zur Übersetzung nichtdramatischer Literatur in die Elemente der Bühne.“ In: Pia Janko/ Teresa Kovacs (Hg.): „Postdramatik“. Reflexion und Revision. Wien: Praesens Verlag, S.331-341.
  • Schulte, Philipp/ Ahrens, Jörn/ Cuntz, Michael/ Koch Lars/ Krause, Marcus (2014): The Wire - Analysen zur Kulturdiagnostik populärer Medien. Wiesbaden: Springer VS.
  • Bremer, Kai (2014): „Medialität der Interlinearität. Überlegungen zu Heiner Müllers Übertragung von Aischylos' Die Perser.“ In: Lukas, Wolfgang/ Nutt-Kofoth, Rüdiger/ Podewski, Madleen (Hg.): Text - Material - Medium. Zur Relevanz editorischer Dokumentation für die literaturwissenschaftliche Interpretation. Berlin/ Boston: De Gruyter. S. 135-145.
  • Wirth, Uwe/ Ottmar Ette (2014): Nach der Hybridität. Zukünfte der Kulturtheorie. Berlin: Verlag Walter Frey.
  • Wirth, Uwe (2013): Rahmenbrüche, Rahmenwechsel. Berlin: Kadmos.
  • Goebbels, Heiner (2012): Ästhetik der Abwesenheit - Texte zum Theater (Recherchen). Berlin: Theater der Zeit. (2015 übersetzt ins Englische (Aesthetics of Absence - Texts on Theatre. Routledge) und Russische (Эстетика отсутствия - ТЕКСТЫ О МУЗЫКЕ И ТЕАТРЕ. Moscow))

Activities

Activities

Kindly note that the "activities" page only exists in German. We are sorry for any inconveniences this may cause.