Julia Eckhard
- Contact
-
PhD Student
Address:
Institut für Didaktik der Chemie
Heinrich-Buff-Ring 17
35392 Gießen(Room B 6, Ground floor)
Phone:
+49 (0)641-99 34631
Email: Julia Eckhard
- Project
-
Final theses written within the context of the project:
- Analyse von Entscheidungsprozessen von Studierenden bei Struktur-Energie-Betrachtungen - (Analysis of students’ decision-making processes when reasoning about structure and energy relationships) (08/2020)
- „Was hast du als Lösung?“ Gezielter Einsatz von Peer-Lösungen zur Verbesserung des eigenen mechanistischen Denkens - ("What’s your answer?“ – Targeted application of peer-solutions to promote one’s own mechanistic reasoning)(02/2020)
- Designing instructional videos guided by principles of multimedia learning for mechanistic reasoning in organic chemistry (01/2020)
- Publications
-
Publications
- Rodemer, M., Eckhard, J., Graulich, N., Bernholt, S. (2020), Decoding Case Comparisons in Organic Chemistry: Eye-Tracking Students’ Visual Behavior, Journal of Chemical Education 2020, 97, 10, 3530-3539, DOI: 10.1021/acs.jchemed.0c00418
-
Eckhard, J., Rodemer, M., Bernholt, S. & Graulich, N. (2019), Blickbewegungen beim Umgang mit organischen Reaktionsmechanismen (Eye movements when solving organic reaction mechanisms), In: C. Maurer (Hrsg.), Naturwissenschaftliche Bildung als Grundlage für berufliche und gesellschaftliche Teilhabe, Gesellschaft für Didaktik der Chemie und Physik, Jahrestagung in Kiel 2018, (S. 807), Universität Regensburg. URL:http://www.gdcp.de/images/tb2019/TB2019_807_Eckhard.pdf
Presentations (national and international)
- GDCP Jahrestagung 2020: Naturwissenschaftlicher Unterricht und Lehrerbildung im Umbruch?, Virtuell, 14.- 17.09.2020, Titel: „Welches Erklärniveau?“ - Analyse von Begründungen von OC-Dozierenden ("Which depth of explanation?" - Analysis of explanations organic chemistry instructors' explanations )
-
BCCE 2020: Biennial Conference on Chemical Education 2020: Corvallis/OR, 18. -23.07.2020, Titel: Let's frame it differently: Analyzing mechanistic explanations of organic chemistry instructors. Abstract accepted March 31, 2020. Because of the global COVID-19 pandemic, the 2020 Biennial Conference on Chemical Education was terminated on April 2, 2020, by the Executive Committee of the Division of Chemical Education, American Chemical Society; and, therefore, this presentation could not be given as intended.
-
BCCE 2020: Biennial Conference on Chemical Education 2020: Corvallis/OR, 18. -23.07.2020, Titel: Identifying decoding behavior in case comparison tasks on mechanistic problems in organic chemistry. Abstract accepted March 31, 2020. Because of the global COVID-19 pandemic, the 2020 Biennial Conference on Chemical Education was terminated on April 2, 2020, by the Executive Committee of the Division of Chemical Education, American Chemical Society; and, therefore, this presentation could not be given as intended.
-
GDCP Jahrestagung 2019: Naturwissenschaftliche Kompetenzen in der Gesellschaft von morgen, Wien, 09.- 12.09.2019, Titel: Dekodieren organisch-chemischer Reaktionen: Eine Eye-Tracking Studie (Decoding Organic Chemical Reactions: An Eye-Tracking Study)
-
GDCP Jahrestagung/FDdB im VBio 2019, Wien, 09. - 12.09.2019, Titel: Lernen mit Hervorhebungen in Video-Tutorials in der organischen Chemie (Learning with highlighting in video tutorials in organic chemistry)
- 35. Fortbildungs- und Vortragstagung der GDCh-Fachgruppe Chemieunterricht, Karlsruhe, 13. – 15.09.2018, Titel: Ins Auge gefasst: Untersuchung gruppenspezifischer Unterschiede beim Umgang mit Reaktionsmechanismen unter Verwendung von Eye-Tracking - EYE-OC (Envisaged: Investigation of group-specific differences when dealing with reaction mechanisms using eye-tracking - EYE-OC)
Other conference and symposium participations (international)
- X-DBER Conference 2021, online, 01.03.2021-03.03.2021
- DiCE 20: Digitalisation in Chemistry Education, 28th October 2020
-
CLEAR Lab Symposium: An online symposium on laboratory teaching chemistry, 16th April 2020
-
MICER20 online: Methods in Chemistry Education Research, 28th May 2020, 11th June 2020, 18th June 2020
-
ECRICE 2020: Excellence and Innovation in Chemistry Teaching and Learning (Webinar).
15 European Conference on Research in Chemical Education, 06th July 2020
Posters (national and international)
- #RSCPoster Twitter Conference, 2021, Titel: How to navigate students through organic representations, https://twitter.com/JuliaEckhard/status/1366716789208604673.
-
GDCh-Wissenschaftsforum Chemie 2019: 36. Fortbildungs- und Vortragstagung der GDCh-Fachgruppe Chemieunterricht, Aachen, 16.- 19.09.2019, Titel: Gruppenspezifisches Dekodierverhalten beim Lösen mechanistischer Aufgaben – EYE-OC (Group-specific decoding behavior when solving mechanistic tasks)
-
Gordon Research Conference 2019: Chemistry Education Research and Practice, Lewiston/ME, 16.-21.06.2019, Titel: Investigation of Group-Specific Differences when Solving Mechanistic Problems Using Eye-Tracking – EYE-OC
- GDCP Jahrestagung 2018: Naturwissenschaftliche Bildung als Grundlage für berufliche und gesellschaftliche Teilhabe, Kiel, 17. - 20.09.2018, Titel: Blickbewegungen beim Umgang mit organischen Reaktionsmechanismen (Eye movements when solving organic reaction mechanisms)
- Rodemer, M., Eckhard, J., Graulich, N., Bernholt, S. (2020), Decoding Case Comparisons in Organic Chemistry: Eye-Tracking Students’ Visual Behavior, Journal of Chemical Education 2020, 97, 10, 3530-3539, DOI: 10.1021/acs.jchemed.0c00418
- Teaching
-
Teaching
Laboratory practical course
- Didactics of chemistry 1
- Didactics of chemistry 2