Dr. Julia Eckhard
- Projekt
-
Im Rahmen des Projektes entstandene Abschlussarbeiten:
- Analyse von Entscheidungsprozessen von Studierenden bei Struktur-Energie-Betrachtungen (08/2020)
- „Was hast du als Lösung?“ Gezielter Einsatz von Peer-Lösungen zur Verbesserung des eigenen mechanistischen Denkens (02/2020)
- Designing instructional videos guided by principles of multimedia learning for mechanistic reasoning in organic chemistry (01/2020)
- Veröffentlichungen
-
Publikationen
-
Eckhard, J., Rodemer, M., Langner, A., Bernholt, S., Graulich, N. (2022), Let’s frame it differently – Analysis of instructors’ mechanistic explanations, Chem. Educ. Res. Pract., 23, 78-99 DOI:10.1039/D1RP00064K.
- Connecting explanations to representations: benefits of highlighting techniques in tutorial videos on students’ learning in organic chemistry, International Journal of Science Education, DOI: 10.1080/09500693.2021.1985743
- Eckhard, J., Rodemer, M., Bernholt, S., Graulich, N. (2021), "Welches Erklärniveau?" - Analyse von Erklärungen von Dozierenden der Organischen Chemie, In: Habig, S.(Hrsg.), Naturwissenschaftlicher Unterricht und Lehrerbildung im Umbruch?, Gesellschaft für Didaktik der Chemie und Physik, digitale Jahrestagung 2020, S. 216. URL: https://www.gdcp-ev.de/wp-content/tb2021/TB2021_216_Eckhard.pdf
- Rodemer, M., Eckhard, J., Graulich, N., Bernholt, S. (2020), Decoding Case Comparisons in Organic Chemistry: Eye-Tracking Students’ Visual Behavior, Journal of Chemical Education 2020, 97, 10, 3530-3539, DOI: 10.1021/acs.jchemed.0c00418
-
Eckhard, J., Rodemer, M., Bernholt, S. & Graulich, N. (2019), Blickbewegungen beim Umgang mit organischen Reaktionsmechanismen, In: C. Maurer (Hrsg.), Naturwissenschaftliche Bildung als Grundlage für berufliche und gesellschaftliche Teilhabe, Gesellschaft für Didaktik der Chemie und Physik, Jahrestagung in Kiel 2018, (S. 807), Universität Regensburg. URL: http://www.gdcp.de/images/tb2019/TB2019_807_Eckhard.pdf
Vorträge (national und international)
-
BCCE 2022: Biennial Conference on Chemical Education 2022: West Lafayette/IN, 30.07.-04.08.2022, Titel: How to design tutorial videos in organic chemistry and what do students truly learn from them?
- GDCP Jahrestagung 2021: Unsicherheit als Element von naturwissenschaftsbezogenen Bildungsprozessen, Virtuell, 13.09.-16.09.2021, Titel: Einfluss von OC-Lernvideos auf das mechanistische Erklären
- GDCP Jahrestagung 2020: Naturwissenschaftlicher Unterricht und Lehrerbildung im Umbruch?, Virtuell, 14.- 17.09.2020, Titel: „Welches Erklärniveau?“ - Analyse von Begründungen von OC-Dozierenden
-
BCCE 2020: Biennial Conference on Chemical Education 2020: Corvallis/OR, 18. -23.07.2020, Titel: Let's frame it differently: Analyzing mechanistic explanations of organic chemistry instructors. Abstract accepted March 31, 2020. Because of the global COVID-19 pandemic, the 2020 Biennial Conference on Chemical Education was terminated on April 2, 2020, by the Executive Committee of the Division of Chemical Education, American Chemical Society; and, therefore, this presentation could not be given as intended.
-
BCCE 2020: Biennial Conference on Chemical Education 2020: Corvallis/OR, 18. -23.07.2020, Titel: Identifying decoding behavior in case comparison tasks on mechanistic problems in organic chemistry. Abstract accepted March 31, 2020. Because of the global COVID-19 pandemic, the 2020 Biennial Conference on Chemical Education was terminated on April 2, 2020, by the Executive Committee of the Division of Chemical Education, American Chemical Society; and, therefore, this presentation could not be given as intended.
-
GDCP Jahrestagung 2019: Naturwissenschaftliche Kompetenzen in der Gesellschaft von morgen, Wien, 09.- 12.09.2019, Titel: Dekodieren organisch-chemischer Reaktionen: Eine Eye-Tracking Studie
-
GDCP Jahrestagung/FDdB im VBio 2019, Wien, 09. - 12.09.2019, Titel: Lernen mit Hervorhebungen in Video-Tutorials in der organischen Chemie
- 35. Fortbildungs- und Vortragstagung der GDCh-Fachgruppe Chemieunterricht, Karlsruhe, 13. – 15.09.2018, Titel: Ins Auge gefasst: Untersuchung gruppenspezifischer Unterschiede beim Umgang mit Reaktionsmechanismen unter Verwendung von Eye-Tracking - EYE-OC
Sonstige Konferenz- und Symposiumsteilnahmen (international)
- Clearlab Symposium: The Chemistry Laboratory - Evaluation, Assessment & Research, online, 21st April 2022
- 37. Fortbildungs- und Vortragstagung der Fachgruppe Chemieunterricht, DiCE meets FGCU - Analog und digital: Chemieunterricht mit Potenzial, Virtuell, 23.09.-25.09.2021
- MICER21 online: Methods in Chemistry Education Research, 28th May 2021, 11th June 2021
- Eye Tracking in Science Education Research - Pre Eye-Tracking Meeting at ESERA to establish a Special Interest Group, April 12-14, 2021
- Clearlab Symposium: The Chemistry Laboratory - Evaluation, Assessment & Research, online, 8th April 2021
- X-DBER Conference 2021, online, 01.03.2021-03.03.2021
- DiCE 20: Digitalisation in Chemistry Education, 28th October 2020
-
CLEAR Lab Symposium: An online symposium on laboratory teaching chemistry, 16th April 2020
-
MICER20 online: Methods in Chemistry Education Research, 28th May 2020, 11th June 2020, 18th June 2020
-
ECRICE 2020: Excellence and Innovation in Chemistry Teaching and Learning (Webinar).
15 European Conference on Research in Chemical Education, 06th July 2020
Posterbeiträge (national und international)
- #RSCPoster Twitter Conference, 2021, Titel: How to navigate students through organic representations, https://twitter.com/JuliaEckhard/status/1366716789208604673.
-
GDCh-Wissenschaftsforum Chemie 2019: 36. Fortbildungs- und Vortragstagung der GDCh-Fachgruppe Chemieunterricht, Aachen, 16.- 19.09.2019, Titel: Gruppenspezifisches Dekodierverhalten beim Lösen mechanistischer Aufgaben – EYE-OC –
-
Gordon Research Conference 2019: Chemistry Education Research and Practice, Lewiston/ME, 16.-21.06.2019, Titel: Investigation of Group-Specific Differences when Solving Mechanistic Problems Using Eye-Tracking – EYE-OC
- GDCP Jahrestagung 2018: Naturwissenschaftliche Bildung als Grundlage für berufliche und gesellschaftliche Teilhabe, Kiel, 17. - 20.09.2018, Titel: Blickbewegungen beim Umgang mit organischen Reaktionsmechanismen