Document Actions

Dose et al. (2010)

Dose, Stefanie; Götz, Sandra; Brato, Thorsten; Brand, Christiane, eds. 2010. Norms in Educational Linguistics: Linguistic, Didactic and Cultural Perspectives. Frankfurt/Main: Peter Lang.

This volume is a collection of German and English papers presented at a symposium for young researchers on ‘Norms in Educational Linguistics’, which was held in Giessen (Germany) in 2008.

The proceedings represent a multitude of philologies, theoretical frameworks and applications and are structured in thematic sections ranging from Language policy as a reflection of cultural norms to Norm, standard, deviation and Target norms in foreign language teaching.

 

Contents/Inhalt: Editors’ preface – Christiane Brand/Thorsten Brato/Stefanie Dose/Sandra Götz: Norms in educational linguistics: An introduction – Bernard Spolsky: Discovering educational linguistics: The Navajo Reading Study – Ruth Bartholomä: Schulbücher als Medium der Sprachplanung (am Beispiel der tatarischen Sprache in Russland) – Richard Hudson: Norm, standard, deviation – Chahrazed Messadh: Foreign language speaking anxiety among Algerian students – Hélène Favreau: Linguistic norms and standards: Towards social exclusion – Mailin Antomo: «...weil das sagt man nicht!» - Weil-Verbzweitsätze im schulischen Grammatikunterricht – Frank G. Königs: Wie ernst müssen wir die Lernerorientierung nehmen? Oder: Warum Normenkonflikte im Fremdsprachenunterricht unausweichlich sind und wie wir damit umgehen könnten – Ralf Gießler: Zielnormen im Englischunterricht: Empirische Befunde zu Lernleistungen im Bereich Schreiben in Grundkursen an Haupt- und Gesamtschulen – Gabriela Marques-Schäfer/Eva Platten: DaF-Lernen in Chat und Wiki: Der Umgang mit Normen in zwei interaktiven Lernangeboten – Eirini Monsela: Pragmatische Äquivalenzen des Präteritums und des Perfekts für das Sprachpaar Deutsch-Neugriechisch – Martina Möllering: Language norms and integration: A role for educational linguistics.