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Contextualization: Literature and Cultural History in the FL Classroom

In the FL classroom, literary texts are often treated as self-contained semantic units. Contextualization can therefore be regarded as one of the major challenges of teaching literature.

In the FL classroom, literary texts are often treated as self-contained semantic units. Thus, the common practice of reading literary texts in the foreign language classroom almost always implies the exclusion of the cultural dimension of the text. The latter is more or less treated as an extra-textual phenomenon and reduced to factual information provided in annotations. As an alternative to this practice, new reader-oriented methods of contextualization drawing on new historicist, interdiscursive and intertextual approaches must be developed. The research in this field has led to proposals and models of the contextualization of literary texts in the foreign language classroom.

 

Publications

 

Teens in South Africa. Autobiographisches Erzählen lernen. Der fremdsprachliche Unterricht Englisch 2010, 104, 20-25. [with Martin Genetsch]

Literaturdidaktik. In: Carola Surkamp (ed.). Metzler Lexikon Fremdsprachendidaktik. Stuttgart: Metzler 2010. [in press].

Kulturen repräsentieren, Texte kontextualisieren. Methode im Fokus. Der fremdsprachliche Unterricht Englisch 2010, 104, 10-13. [with Martin Genetsch]

Methoden kulturwissenschaftlicher Ansätze: Close Reading und Wide Reading. In: Nünning, Vera & Nünning, Ansgar (Hrsg.). Methoden der literatur- und kulturwissenschaftlichen Textanalyse: Ansätze – Grundlagen – Modellanalysen. Stuttgart & Weimar: Metzler, 2010. 293-315.

Story Chunks. Ein Leseexperiment zur Förderung des Leseverstehens durch kulturelles Wissen. In: Der fremdsprachliche Unterricht Englisch43 (2009). 100/101. 27-33.

Close Reading und Wide Reading – Methoden der Kontextualisierung am Beispiel des postmodernen Romans: Paul Austers Moon Palace. In: Hallet, Wolfgang & Nünning, Ansgar (eds.). Handbuch Romandidaktik. Theoretische Grundlagen, Methoden, Lektüreanregungen. Trier: WVT, 2009. 167-184. [with Cynthia Becker and Sascha Reif]. 

Paul Auster: Moon Palace. Stuttgart: Klett. 2008.

The Multimodality of Cultural Experience and Mental Model Constructions of Textual Worlds. In: Schlaeger, Jürgen (ed.). The Literary Mind. Yearbook of Research in English and American Literature (REAL) 24 (2008). 233-250.

The Multimodality of Cultural Knowledge and Its Literary Transformations. In: Locatelli, Angela (ed.). La conoscenza della letteratura. The Knowledge of Literature. Bergamo: Bergamo UP, 2008. 173-193.

Close Reading and Wide Reading. Literature and Cultural History in a Unit on Philip K. Dick's "Minority Report". American Studies / Amerikastudien 52 (2007), 3. 381-397.

The Bard in the Classroom – Revisited. Shakespeare-Texte im 21. Jahrhundert unterrichten. Einleitung und Auswahlbibliographie zu: Sammelband Shakespeare. Seelze: Friedrich, 2007. 2-8.

"But think, for a moment, about the system." Discourses of the 1950s in Philip K. Dick's "Minority Report". In: Hurm, Gerd & Fallon, Ann Marie (eds.) (2007). Rebels Without a Cause. Renegotiating the American 1950s. Oxford et al.: Lang. 177-203.

Literatur und Kultur im Unterricht. Ein kulturwissenschaftlicher didaktischer Ansatz. In: Hallet, Wolfgang & Nünning, Ansgar (Hrsg.). Neue Ansätze und Konzepte der Literatur- und Kulturdidaktik. Trier: WVT, 2007. 31-47.

Neue fachwissenschaftliche Konzepte – neue fachdidaktische Perspektiven: Kontext, Konzeption und Ziele des Bandes. In: Hallet, Wolfgang & Nünning, Ansgar (Hrsg.). Neue Ansätze und Konzepte der Literatur- und Kulturdidaktik. Trier: WVT, 2007. 2-10. [with Ansgar Nünning].

Jazz: Toni Morrison's novel and the use of cultural studies in the literary classroom. In: Delanoy, Werner & Volkmann, Laurenz (eds.). Cultural Studies in the EFL Classroom. Heidelberg: Winter, 2006. 269-291.

Intertextualität als methodisches Konzept einer kulturwissenschaftlichen Literaturwissenschaft. In: Gymnich, Marion, Neumann, Birgit & Nünning, Ansgar (Hrsg.). Kulturelles Wissen und Intertextualität. Theoriekonzeptionen und Fallstudien zu Kontextualisierung von Literatur. Trier: WVT, 2006. 53-70.

Shakespeare im Deutschunterricht. In: Petersohn, Roland & Volkmann, Laurenz (Hrsg.)  Shakespeare didaktisch I. Neue Perspektiven für den Unterricht. Tübingen: Stauffenburg, 2006. 207-224.

Shifting Languages, Cultures and Identities in Holocaust Childhood Memoirs and Narratives. In: Auguste-Viktoria-Gymnasium Trier (Hrsg.), 350 Jahre Bildung und Erziehung. Auguste-Viktoria-Gymnasium Trier. Unesco-Projekt-Schule. Festschrift. Trier: AVG Eigenverlag, 2003. 278–293.

"19th Century American Short Stories: Intertextualität als Grundlage einer gattungstypologisch orientierten Unterrichtsreihe." Chapter IX in: Fremdsprachenunterricht als Spiel der Texte und Kulturen. Intertextualität als Paradigma einer kulturwissenschaftlichen Didaktik. Trier: WVT,  2002

Unparentedness: Junge Menschen in neuen amerikanischen Romanen. Der fremdsprachliche Unterricht Englisch 31 (1997), 27: 38–42.