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Digitalization and mediatization

Communication in society is currently undergoing fundamental change. The mutual conditionality and reciprocity of the development of new communication technologies and the associated media behavior (mediatization) must not only be noted, but also observed and reflected upon from the perspective of food and sustainability communication. In projects, we analyse these communication contexts, which are gaining in importance, with regard to the potential spaces for more socially inclusive communication.

Projects

  • "Nutrition-related media action", PhD research by Kristin Leismann

  • "Meat Eating in the 'Mirror' of the Public. A discourse analysis of 70 years of changing media communication on nutrition", PhD research by Verena Fingerling.

Associated publications

  • Obermayr, R., Yildiz, J.Godemann, J. (2022). Ernährungskommunikation auf TikTok. Ernährungs Umschau, 69(10), M546-M557. https://www.ernaehrungs-umschau.de/print-artikel/12-10-2022-ernaehrungskommunikation-auf-tiktok/
  • Roth, L., Yildiz, J. & Godemann, J. (2021). Soziale Medien und Ernährung – Fluch oder Segen? Online Befragung von älteren Jugendlichen. Ernährung im Fokus, (01), 22-27. https://www.bzfe.de/fileadmin/user_upload/5181_2021_eif_leseprobe.pdf
  • Rohde, A., Duensing, A., Dawczynski, C., Godemann, J., Lorkowski, S., Brombach, C. (2019). An app to improve eating habits of adolescents and young adults (challenge to go): Systematic development of a theory-based and target group-adapted mobile app intervention. JMIR Mhealth Uhealth, 7(8), Artikel e11575. https://doi.org/10.2196/11575
  • Fingerling, V. & Godemann, J. (2019). Mediale Konstruktionen von Fleisch: Überlegungen zur Analyse komplexer Ernährungsdiskurse. In C. Lohmeier & T. Wiedemann (Hrsg.), Diskursanalyse für die Kommunikationswissenschaft: Theorie, Vorgehen, Erweiterungen (S. 229-254). Springer VS Wiesbaden. https://doi.org/10.1007/978-3-658-25186-4_10
  • Fingerling, V. & Godemann, J. (2019). Der aktuelle Forschungsstand zum öffentlichen Diskurs zu Fleisch und fleischloser Ernährung in der medialen Berichterstattung. In J. Rückert-John & M. Kröger (Hrsg.), Fleisch: Vom Wohlstandssymbol zur Gefahr für die Zukunft (S. 239-268). Nomos.
  • Rohde, A., Dawczynski, C., Godemann, J., Lorkowski, S., & Brombach, C. (2018). Targeting young adults for healthy eating: Development of a dietary mobile app. Appetite, 130, 314. https://doi.org/10.1016/j.appet.2018.05.227
  • Godemann, J. & Herzig, C. (2012). nachhaltigkeitskommunikation.de: Das Internet als Medium der unter­nehmerischen Nachhaltigkeitskommunikation in Deutschland. UmweltWirtschaftsForum, 19(4), 237-243. https://doi.org/10.1007/s00550-011-0224-x
  • Herzig, C. & Godemann, J. (2011). Internet-supported sustainability reporting – expectations and reality: Empirical findings from the German DAX30. In M. A. Quaddus & M. A. B. Siddique (Hrsg), The Handbook of Corporate Sustainability: Frameworks, strategies and tools (S. 1064-1082). Edward Elgar Publishers. https://doi.org/10.4337/9781849807944.00021
  • Godemann, J., Herzig, C. & Blanke, M. (2008). Dialogorientierte Nachhaltigkeitsberichterstattung im Internet – Untersuchung der DAX-30-Unternehmen. In R. Isenmann & J. Gómez (Hrsg.), Internetbasierte Nachhaltigkeitsberichterstattung - Maßgeschneiderte Stakeholderkommunikation mit IT (S. 371-388). Erich Schmidt Verlag.