Document Actions

Higher Education and Sustainability

We seek to understand to what extent sustainability is already and could be embedded in higher education institutions (HEIs) in education, research, operations and community outreach. Beyond the question of what and why, we focus on how sustainability can be holistically integrated in HEIs to foster change for a more sustainable future. 

Projects

  • Analysis of 100 UN PRME "Sharing Information on Progress" Reports revisited (2021-2022)

The integration of principles derived from the concept of sustainable development in higher education is a central component of the UN Initiative Principles of Responsible Management Education (UN PRME). After 10 years of the first analysis of the SIP Reports (Sharing Information on Progress) of the first 100 signatories in 2011, we again analyze the reports of these first 100 signatories to assess their progress in integrating the six principles of responsible management education into teaching, research and organization.

Project management: Prof. Dr. Jasmin Godemann, Prof. Dr. Christian Herzig

Project Collaborator: Bich Ngoc Nguyen

  • "Higher Education for Sustainable Agriculture - The Example of Vietnam", PhD project by Bich Ngoc Nguyen 

Associated publications

  • Herzig, C., Godemann, J., Moon, J. & Bebbington, J. (2014). Social accountability and stakeholder engagement for sustainability: Shaping organizational change in higher education? [Guest Editors]. Accounting, Auditing & Accountability Journal.
  • Godemann, J., Bebbington, J., Herzig, C. & Moon, J. (2014). Higher Education and Sustainable Development: Exploring possibilities for organisational change. Accounting Auditing & Accountability Journal, 27(2), 218-233. http://dx.doi.org/10.1108/AAAJ-12-2013-1553
  • Godemann, J., Haertle, J., Herzig, C. & Moon, J. (2014). United Nations Principles for Responsible Management Education: Purpose, progress and prospects. Journal of Cleaner Production, 62, 16-23. https://doi.org/10.1016/j.jclepro.2013.07.033
  • Adomßent, M., Fischer, D., Godemann, J., Herzig, C., Otte, I., Rieckmann, M. & Timm, J. (2014). Emerging areas in research on higher education for sustainable development: Management education, sustainable consumption and perspectives from Central and Eastern Europe. Journal of Cleaner Production62, 1-7. https://doi.org/10.1016/j.jclepro.2013.09.045
  • Godemann, J., Herzig, C. & Haertle, J. (2014). Responsible Management Education. WiSt Wirtschaftswissenschaftliches Studium – Zeitschrift für Studium und Forschung, 43(7), 384-386. doi.org/10.15358/0340-1650_2014_7_384
  • Godemann, J., Herzig, C. & Moon, J. (2013). Integrating sustainability into business schools: Evidence from United Nations Principles for Responsible Management Education (PRME) Sharing of Information in Progress (SIP) reports. In R. Atfield & P. Kemp (Hrsg.), Enhancing education for sustainable development in business and management, hospitality, leisure, sport, tourism (Kap. 5). The Higher Education Academy HEA, UK.
  • Godemann, J., Herzig, C., Moon. J. & Powell, A. (2011). Integrating Sustainability into Business Schools - Analysis of 100 UN PRME Sharing Information on Progress (SIP) reports. No. 58-2011 ICCSR Research Paper Series, Nottingham University, UK. https://citeseerx.ist.psu.edu/viewdoc/download?doi=10.1.1.685.1949&rep=rep1&type=pdf
  • Adomssent, M., Barth, M., Burandt, S., Godemann, J. & Rieckmann, M. (2011). Pathways towards a „Sustainable University“: Scenarios for a sustainable university development. International Journal of Innovation and Sustainable Development, 5(4), 313-332. https://doi.org/10.1504/IJISD.2011.043322
  • Adomßent, M., Godemann, J. & Michelsen, G. (2008). Zu neuen Ufern aufbrechen: Nachhaltige Entwicklung als Strategie und Ziel von Hochschulentwicklung. In G. Michelsen, M. Adomßent & J. Godemann (Hrsg.), Sustainable University: Nachhaltige Entwicklung als Strategie und als Ziel von Hochschulentwicklung (S. 10-28). Verlag für Akademische Schriften.
  • Adomßent, M., Godemann, J. & Michelsen, G. (2008). Ein Blick zurück und nach vorn: Die Universität Lüneburg und die Herausforderung einer nachhaltigen Entwicklung. G. Michelsen, M. Adomßent & J. Godemann (Hrsg.), Sustainable University: Nachhaltige Entwicklung als Strategie und als Ziel von Hochschulentwicklung (S. 29-52). Verlag für Akademische Schriften.
  • Michelsen, G., Adomßent, M. & Godemann, J. (Hrsg.) (2008). Sustainable University: Nachhaltige Entwicklung als Strategie und als Ziel von Hochschulentwicklung. Verlag für Akademische Schriften.
  • Adomßent, M., Albrecht, P., Barth, M., Burandt, S., Franz-Balsen, A., Godemann, J. & Rieckmann, M. (2008). Szenarienentwicklung für die ‚nachhaltige Hochschule‘ - ein Beitrag für die Hochschulforschung?! die hochschule. Journal für Wissenschaft und Bildung, 17(1), 23-40. https://www.hof.uni-halle.de/journal/texte/08_1/Adomssent_Szenarien.pdf
  • Michelsen, G., Adomssent, M. & Godemann, J. (Guest Editors) (2007). “Sustainable University” - holistic approach to sustainability in higher education institutions [special issue]. International Journal of Sustainability in Higher Education, 8(4). https://doi.org/10.1108/ijshe.2007.24908daa.001
  • Adomssent, M., Godemann, J. & Michelsen, G. (2007). Transferability of approaches to sustainable development at universities as a challenge. International Journal of Sustainability in Higher Education, 8(4), 385-402. https://doi.org/10.1108/14676370710823564
  • Barth, M., Godemann, J., Rieckmann, M. & Stoltenberg, U. (2007). Developing key competencies for sustainable development in higher education. International Journal of Sustainability in Higher Education, 8(4), 416-430. https://doi.org/10.1108/14676370710823582
  • Barth, M., Godemann, J. & Michelsen, G. (2007). Nachhaltige Entwicklung in der Hochschullehre: Herausforderungen, Chancen und Erfahrungen. In B. Berendt, H. P. Voss & J. Wildt (Hrsg.), Neues Handbuch Hochschullehre (Kap. J. 3.4). Raabe Fachverlag für Wissenschaftsinformation.  https://www.nhhl-bibliothek.de/de/handbuch
  • Barth, M. & Godemann, J. (2006). Nachhaltigkeit interdisziplinär studieren: Das Studienprogramm Nach­haltig­keit der Uni Lüneburg. Zeitschrift für Hochschulentwicklung, 1(1), 30-46.
  • Adomßent, M., Godemann, J., Leicht, A. & Busch, A. (Hrsg.) (2006). Higher education for sustainability: New challenges from a global perspective. Verlag für Akademische Schriften.
  • Barth, M. & Godemann, J. (2006). Study Programme Sustainability – a way to impart competencies for handling sustainability? In M. Adomßent, M., J. Godemann, A. Leicht & A. Busch (Hrsg), Higher Education for Sustainability: New Challenges from a global perspective (S. 198-207). Verlag für Akademische Schriften.
  • Barth, M. & Godemann, J. (2006). Komplexität verstehen, Zukunftsperspektiven erschließen: Das General Studies Modul "Studienprogramm Nachhaltigkeit". In G. Michelsen & S. Märkt (Hrsg.), Persönlichkeitsbildung und Beschäftigungsfähigkeit: Konzeptionen von General Studies und ihre Umsetzungen (S. 33-51). Universitätsverlag Webler.
  • Adomßent, M., Godemann, J. & Michelsen, G. (2005). Hochschule(n) und das Leitbild der Nachhaltigkeit: Herausforderungen und Stand der Umsetzung in Deutschland. Zeitschrift für internationale Bildungsforschung und Entwicklungspädagogik, 28(3), 20-26. https://doi.org/10.25656/01:6127