Personal tools

Information zum Seitenaufbau und Sprungmarken fuer Screenreader-Benutzer: Ganz oben links auf jeder Seite befindet sich das Logo der JLU, verlinkt mit der Startseite. Neben dem Logo kann sich rechts daneben das Bannerbild anschließen. Rechts daneben kann sich ein weiteres Bild/Schriftzug befinden. Es folgt die Suche. Unterhalb dieser oberen Leiste schliesst sich die Hauptnavigation an. Unterhalb der Hauptnavigation befindet sich der Inhaltsbereich. Die Feinnavigation findet sich - sofern vorhanden - in der linken Spalte. In der rechten Spalte finden Sie ueblicherweise Kontaktdaten. Als Abschluss der Seite findet sich die Brotkrumennavigation und im Fussbereich Links zu Barrierefreiheit, Impressum, Hilfe und das Login fuer Redakteure. Barrierefreiheit JLU - Logo, Link zur Startseite der JLU-Gießen Direkt zur Navigation vertikale linke Navigationsleiste vor Sie sind hier Direkt zum Inhalt vor rechter Kolumne mit zusaetzlichen Informationen vor Suche vor Fußbereich mit Impressum

Document Actions

Dr. Marie-Christin Krebs


Teaching

  • Psychology for student teachers
  • Learning and Teaching with Media for student teachers


Research Interests

  • Multimedia Learning
  • Instructional Videos
  • Social factors in Multimedia Learning
  • Eye Movement Modelling Examples as instructional tool
  • Cognitive biases in collaborative contexts


Curriculum Vitae (overview)

since 04/2020

    • Postdoctoral researcher at the University of Giessen, Department of Educational Psychology / Teaching and Learning with Digital Media
    • JURE Coordinator of the Special Interest Group “Comprehension of Text and Graphics”, European Association for Research in Learning and Instruction (since 09/2021)

2019

PhD in psychology (Dr. rer. nat.) at the University of Tübingen / Leibniz-Institut für Wissensmedien. Title of the PhD-Thesis: “Eye(s) see what you do: The role of social mechanisms in the effectiveness of eye movement modeling examples as an instructional tool for multimedia learning”

2015 - 2020

    • Research associate and PhD student at the Leibniz-Institut für Wissensmedien Tübingen at the "Knowledge Construction Lab " (2018-2020) and the "Multiple Representations Lab" (2015-2018).
    • Research associate at the Hector-Institut für Empirische Bildungsforschung, University of Tübingen (2018)

2013-2014

Research associate at the Leibniz-Institut für Wissensmedien Tübingen
at the "Social Processes Lab"

2008-2013

Undergraduate studies (Dipl.-Psych.) at University of Tübingen, Department of Psychology. Title of the Thesis: "Der Einfluss von Öffentlichkeit auf den Wissenserwerb und die Wissenskonstruktion mit Wikis" ("The influence of  publicness on learning and knowledge construction with Wikis")


Publications

Journal Publications

Krebs, M.-C., Schüler, A., & Scheiter, K. (2021). Do prior knowledge, model-observer similarity and social comparison influence the effectiveness of eye movement modeling examples for supporting multimedia learning? Instr Sci. https://doi.org/10.1007/s11251-021-09552-7

Richards, D. K., Fetterman, A. K., Krebs, M.-C., Neugebauer, J., Ray, D. G., & Sassenberg, K. (2020). Positive and negative emotions predict weight loss intentions and behaviors beyond theory of planned behavior constructs. Eating and Weight Disorder – Studies on Anorexia, Bulimia and Obesity. https://dx.doi.org/10.1007/s40519-020-00917-4

Krebs, M.-C., Schüler, A., & Scheiter, K. (2019). Just follow my eyes: The influence of model-observer similarity on Eye Movement Modeling Examples. Learning and Instruction, 61, 126-137. https://dx.doi.org/10.1016/j.learninstruc.2018.10.005

Scheiter, K., Schubert, C., Schüler, A., Schmidt, H., Zimmermann, G., Wassermann, B., Krebs, M.-C., & Eder, T. (2019). Adaptive multimedia: Using gaze-contingent instructional guidance to provide personalized processing support. Computers & Education, 139, 31-47. https://dx.doi.org/10.1016/j.compedu.2019.05.005


Chapters in edited books

Scheiter, K., Fillisch, B., Krebs, M.-Ch.,Leber, J., Ploetzner, R., Renkl, A.,Schmidt, H., Schüler, A., Zimmermann, G. (2017). How to design adaptive information environments to support self-regulated learning with Multimedia. In J. Buder & F. W. Hesse (Eds.), Informational environments: Effects of use, effective designs (pp. 203-224). Cham, Switzerland: Springer International Publishing.

 

Conference contributions

Krebs, M.-C., von der Beck, I., & Oeberst, A. (2020, Februar). These are my kind of people! Self-selection and collaborative biases in online encyclopedias. 21st Annual Meeting of the Society for Personality and Social Psychology. New Orleans, LA, USA. [Poster]

Krebs, M.-C., & Oeberst, A. (2019, September). What’s in a name? Self-selection to online environments and collaborative biases. 11th Conference of the Media Psychology Division of the German Psychological Society (MediaPsych). Chemnitz, Germany. [Talk]

Krebs, M.-C., van der Beck, I., & Oeberst, A. (2019, September). Does the name matter? Investigating the effect of agenda-specific names of online encyclopedias on collaborative biases and self-selection. 17. Tagung der Fachgruppe Sozialpsychologie (FGSP). Köln, Germany. [Talk]

Krebs, M.-C., Schüler, A., & Scheiter, K. (2018, August). Eye Movement Modeling Examples vs. Cuing: Does the Human Factor Matter? European Association for Research on Learning and Instruction (EARLI). Special Interest Group (SIG) 2: Comprehension of Text and Graphics. Freiburg. [Talk]

Krebs, M.-C., Eder, T. F., Schüler, A., & Scheiter, K. (2017, August). When (no) more help is needed: Using eye movements to individually support multimedia learning. 17th Biennial Conference of the European Association for Research on Learning and Instruction (EARLI). Tampere, Finland. [Talk]

Krebs, M.-C., Schüler, A., & Scheiter, K. (2017, September). Using Eye Movement Modeling Examples to support learning with multiple representations. 17th Biennial Conference of the European Association for Research on Learning and Instruction (EARLI). Tampere, Finland. [Talk]

Krebs, M.-C., Schüler, A., & Scheiter, K. (2017, August). Using Eye Movement Modeling Examples as an instructional tool for learning with multimedia: The influence of model and learner characteristics. 19th European Conference on Eye Movements (ECEM). Wuppertal. [Talk]

Krebs, M.-C., Schüler, A., & Scheiter, K. (2017, September). Blickbewegungsmodellierung als instruktionale Unterstützung beim Lernen mit multiplen Repräsentationen – Einfluss von Lerner- und Modelleigenschaften. Gemeinsame Tagung der Fachgruppen Entwicklungspsychologie und Pädagogische Psychologie der Deutschen Gesellschaft für Psychologie (PAEPSY). Münster. [Vortrag]

Schüler, A., Krebs, M.-C., Eder, T. F., & Scheiter, K. (2017, August). Adapting instruction to learners' gaze behavior: Does an adaptive multimedia system support learning? 19th European Conference on Eye Movements. Wuppertal. [Talk]

Krebs, M.-C., Schüler, A., & Scheiter, K. (2016, September). Beispielbasiertes Lernen mithilfe von Eye-Tracking - Einfluss von Lerner- und Modelleigenschaften auf die Wirkung von Eye Movement Modeling Examples. 50. Kongress der Deutschen Gesellschaft für Psychologie (DGPs). Leipzig. [Vortrag]

Krebs, M.-C., Schüler, A., & Scheiter, K. (2016, July). Eye Movement Modeling Examples as an instructional tool: The influence of model and learner characteristics. European Association for Research on Learning and Instruction (EARLI). Special Interest Group (SIG) 2. Geneva, Switzerland. [Poster]