Prof. Dr. Jasmin Godemann
Dr. Jasmin Godemann is a Professor of Communication and Engagement in Agricultural, Nutritional and Environmental Sciences at the Justus-Liebig-University of Giessen. Before coming to Justus-Liebig-University in 2015 she held various academic positions at the University of Kassel, at the International Centre for Corporate Social Responsibility at Nottingham University Business School (UK) and the institute for Environmental Communication (Leuphana University of Lueneburg, Germany). Her research and teaching interests have led her to different national and international universities such as the University of Basel (Switzerland), Cambridge University (UK), the University of Greifswald (Germany) and Nottingham Trent University (UK). In her research, she is interested in how individuals and organizations deal with the challenge of sustainable development especially regarding food and she investigates how aspects such as responsibility are constructed and communicated. Her research is concerned with discourses of food communication as well as communication practices and processes and their role in individual, social and organizational empowerment.
Prof. Dr. Jasmin Godemann has been an expert for nutrition communication in the working group "Communication Food-based dietary guidelines" of the German Nutrition Society (DGE) since 2020 and in the strategic forum of the Federal Center for Nutrition (BZfE) and the Federal Information Center for Agriculture (BZL) since 2017. Since 2002 she is a member of the Scientific Presidium of the German Nutrition Society (DGE).
Selected publications
- Obermayr, R., Yildiz, J. & Godemann, J. (2022). Ernährungskommunikation auf TikTok. Ernährungs Umschau, 69(10), M546-M557.
- Bartelmeß, T. & Godemann, J. (2022). Exploring the Linkages of Digital Food Communication and Analog Food Behavior: A Scoping Review. Int. J. Environ. Res. Public Health 2022, 19(15), 8990. https://doi.org/10.3390/ijerph19158990
- Bartelmeß, T. & Godemann, J. (2022). Qualitätskonstruktionen in unternehmerischer Ernährungskommunikation: Gesundheit im Spannungsfeld zwischen Individuum und Gesellschaft. In V. Cappel & K. Kappler (Hrsg.), Gesundheit – Konventionen – Digitalisierung (S. 303-334). Springer VS Wiesbaden. https://doi.org/10.1007/978-3-658-34306-4
- Herzig, C. & Godemann, J. (2022). Unternehmensführung und -kommunikation. In M. Wachendorf, A. Bürkert & R. Graß (Hrsg.), Ökologische Landwirtschaft (2. Aufl, S. 262-273). UTB Verlag. https://doi.org/10.36198/9783838555270
- Godemann, J. (2021). Communicating Sustainability. Some thoughts and recommendations for enhancing sustainability communication. In F. Weder, L. Krainer & M. Karmasin (Hrsg.), The Sustainability Communication reader. A reflective compendium (1. Aufl., S. 15-29). Springer VS Wiesbaden. https://doi.org/10.1007/978-3-658-31883-3
- Godemann, J. & Bartelmeß, T. (Hrsg.) (2021). Ernährungskommunikation: Interdisziplinäre Perspektiven – Theorien – Methoden (1. Aufl. 2021). Springer VS Wiesbaden. https://doi.org/10.1007/978-3-658-27314-9
- Roth, L., Yildiz, J. & Godemann, J. (2021). Soziale Medien und Ernährung – Fluch oder Segen? Online Befragung von älteren Jugendlichen. Ernährung im Fokus, (1), 22–27. https://www.bzfe.de/fileadmin/user_upload/5181_2021_eif_leseprobe.pdf
- Bartelmeß, T. & Godemann, J. (2021). Ernährungskommunikation auf Social-Media-Plattformen und Ernährungshandeln der NutzerInnen. DGEwissen, 5, 70-73. https://www.dge.de/fileadmin/public/doc/fm/dgewissen/2021/05/DGEwissen-Ernaehrungskommunikation-05-2021-S70-73.pdf
- Godemann, J. & Bartelmeß, T. (2021). Ernährung als kommunikatives Phänomen: Forschungsfeld mit Potenzial. Ernährung im Fokus, (1), 12-15. https://www.bzfe.de/service/news/aktuelle-meldungen/news-archiv/meldungen-2021/maerz/ernaehrung-als-kommunikatives-phaenomen/
- Bartelmeß, T. & Godemann, J. (2020). Corporate perspectives on responsibility and sustainability in the food system: A (food) communicative-constructivist viewpoint. Sustainability, 12(5). https://doi.org/10.3390/su12052024
- Fingerling, V. & Godemann, J. (2019). Der aktuelle Forschungsstand zum öffentlichen Diskurs zu Fleisch und fleischloser Ernährung in der medialen Berichterstattung. In J. Rückert-John & M. Kröger (Hrsg.), Fleisch: Vom Wohlstandssymbol zur Gefahr für die Zukunft (S. 239-268). Nomos. https://doi.org/10.1007/s11614-021-00451-2
- Bartelmeß, T. & Godeman, J. (2019). Food communication of food industry corporations in the context of sustainability: A reconstructive analysis. Ernährungs Umschau, 66(6), 100–108. https://doi.org/10.4455/eu.2019.022
- Fingerling, V. & Godemann, J. (2019). Mediale Konstruktionen von Fleisch: Überlegungen zur Analyse komplexer Ernährungsdiskurse. In C. Lohmeier & T. Wiedemann (Hrsg.), Diskursanalyse für die Kommunikationswissenschaft: Theorie, Vorgehen, Erweiterungen (S. 229-254). Springer VS Wiesbaden. https://doi.org/10.1007/978-3-658-25186-4_10
- Rohde, A., Duensing, A., Dawczynksi, C., Godemann, J., Lorkowksi, S. & Brombach, C (2019). Challenge to go: Systematic development of a theory-based and target group-adapted mobile app intervention to improve eating habits of adolescents and young adults. JMIR mHealth and uHealth, 7(8), 1–18. https://doi.org/10.2196/11575
- Rohde, A., Dawczynksi, C., Godemann, J., Lorkowski, S. & Brombach, C. (2018). Targeting young adults for healthy eating: Development of a dietary mobile app. Appetite, 130, 314. https://doi.org/10.1016/j.appet.2018.05.227
- Godemann. J. & Bartelmeß, T. (2018). Gesellschaftliche Verständigung über ein Totalphänomen. Zum Verständnis nachhaltigkeitsbezogener Ernährungskommunikation. In T. Phyel (Hrsg.), Zwischen Ohnmacht und Zuversicht. Vom Umgang mit Komplexität in der Nachhaltigkeitskommunikation (S. 187-206). Oekom Verlag.
- Godemann, J. & Herzig, C. (2018). Unternehmensführung und -kommunikation. In M. Wachendorf, A. Bürkert & R. Graß (Hrsg.), Ökologische Landwirtschaft (S.297-312). UTB Verlag. https://doi.org/10.36198/9783838548630
- Godemann, J. & Bartelmeß, T. (2017). Communication of food and sustainability in relation to food communication research. Ernaehrungs Umschau international, 12, 188 – 194. https://doi.org/10.4455/eu.2017.049
- Godemann, J. & Bartelmeß, T. (2017). Ernährungskommunikation und Nachhaltigkeit: Perspektiven eines Forschungsfeldes. Ernährungs Umschau, 64(12), 692-698. https://doi.org/10.4455/eu.2017.049
- Yildiz, J. & Godemann, J. (2017). Mit Beratung gesellschaftlichen Herausforderungen begegnen. Hauswirtschaft und Wissenschaft, 65(2), 78-87. https://haushalt-wissenschaft.de/wp-content/uploads/2018/04/HuW_Heft_02_2017.pdf
- Godemann, J. (2017). Qualitative Forschung verstehen und anwenden. Ernährungs Umschau, 64(2), M94-M103. https://doi.org/10.4455/eu.2017.009
- Fischer, D., Lüdecke, G., Godemann, J., Michelsen, G., Newig, J., Rieckmann, M. & Schulz, D. (2016). Sustainability Communication. In H Heinrichs, P. Martens, G. Michelsen & A. Wiek (Hrsg.), Sustainability Science: An Introduction (S. 139-148). Springer Dordrecht. https://doi.org/10.1007/978-94-017-7242-6
- Godemann, J., Bebbington, J., Herzig, C. & Moon, J. (2014). Higher education and sustainable development: Exploring possibilities for organisational change. Accounting, Auditing and Accountability Journal, 27(2), 218–233. https://doi.org/10.1108/AAAJ-12-2013-1553
- Godemann, J., Haertle, J., Herzig, C. & Moon, J. (2014). United nations principles for responsible management education: Purpose, progress and prospects. Journal of Cleaner Production, 62, 16–23. https://doi.org/10.1016/j.jclepro.2013.07.033
- Godemann, J. & Michelsen, G. (Hrsg.) (2011). Sustainability communication: Interdisciplinary perspectives and theoretical foundation. Springer Dordrecht. https://doi.org/10.1007/978-94-007-1697-1
- Godemann, J. & Michelsen, G. (Hrsg.) (2007). Handbuch Nachhaltigkeitskommunikation: Grundlagen und Praxis (2. Aufl.). Oekom Verlag.