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Sonstiges

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Die Verzahnung von Theorie und Praxis geht am Institut für Angewandte Theaterwissenschaft weit über das Curriculum hinaus und führt immer wieder zu Projekten und Initiativen, die sich nicht eindeutig als reine Theorie oder Praxis, Kunst oder Wissenschaft einordnen lassen. Diese Projekte entstehen an den Schnittstellen zwischen den Disziplinen und sind ein lebendiger Ausdruck der Interdisziplinarität und Offenheit, die das Institut auszeichnet. Hier entwickeln sich kreative Formate und Ideen, die das akademische und künstlerische Arbeiten in neue Richtungen lenken. Einige dieser Initiativen sind hier exemplarisch abgebildet. Einen weiteren Einblick bietet auch das Veranstaltungsarchiv, in dem ein Großteil der seit 2000 durchgeführten Veranstaltungen dokumentiert sind.


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Public Conversations “Practices: Strategies and Tactics”

Die Gesprächsreihe "Practices: Strategies and Tactics" dient der Erforschung von Praktiken und Arbeitsweisen von Künstler*innen, Kurator*innen und Theoretiker*innen aus unterschiedlichen Kontexten. Es ist eine Untersuchung darüber, wie ihre Arbeit ihr Leben beeinflusst und vice versa. Die Vorträge werden von Fragen strukturiert, die sich darauf beziehen, mit welchen Gegenständen (und auf welche Weise) sich die Gäste in Bezug auf Kunst und Alltag beschäftigen. Dabei werden Begriffe wie Taktik, Strategien, Freiheit, Lebensunterhalt, Anwendung, Projekt, Verkörperung, Freundschaft, Individuum, Kollektiv sowie andere aktuelle Anliegen im Zusammenhang mit ihren Kontexten und Praktiken vorgestellt und untersucht.

Die Vorträge finden mittwochs um 18 Uhr im Foyer des Theaterlabors statt. Außerdem haben Studierende des Institut die Möglichkeit, die Gäste zu "studio visits" einzuladen, um ihre eigenen Arbeiten vorzustellen und mit den Gästen in einen Austausch zu kommen.

 

Vergangene Veranstaltungen:

Antonia Baehr // 09.11.2022 

Matthias Mohr // 23.11.2022

João Fiadeiro // 07.12.2022

Melanie Mohren & Bernhard Herbordt // 17.01.2023

Carolina Mendonça // 01.02.2023

Rolf Michenfelder // 08.02.2023

Ana Vujanović // 19.04.2023

Bojana Cvejić // 03.05.2023

Joanna Tischkau // 10.05.2023

Giulia Casartelli // 24.05.2023

Susanne Zaun & Judith Altmeyer // 14.06.2023

Florence Lam // 28.06.2023

Olivia Hyunsin Kim // 05.07.2023

Jota Mombaça // 25.10.2023 (WIRD VERSCHOBEN)

ONCE WE WERE ISLANDS // 8.11.2023

Jorge Alencar& Neto Machado // 22.11.2023

Rabih Mroué// 6.12.2023

Ruth Geiersberger/ 13.12.2023

Swoosh Lieu// 17.1.2024

Arkadi Zaides// 31.1.2024

Valeria Graziano// 08.05.2024

Mette Edvardsen// 15.05.2024

Mala Kline// 22.05.2024

Sarah Parolin//26.06.2024

Andros Zins-Browne// 16.10.2024

José Fernando Peixoto de Azevedo// 5.11.2024

Rose Beermann// 06.11.2024

 

 

 

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Dancing Tongues: Voices and Choreographies

The Research Lab Dancing Tongues: Voices and Choreographies is a two-day practical exploration of landscapes of voice and the feminist approach to contemporary choreography. It is organised as part of Claire Viviane Sobotke's Visiting Professorship at the Institute for Applied Theatre Studies in collaboration with Bojana Kunst's Sonorous Bodies seminar. For this practical research laboratory, we have invited guests to join us in exploring the potential of the voice and its relationship to dance and choreography. Over two days we will explore different methods and approaches to voicing and dancing the body, the relationship between voice and politics, working between practical exploration and theoretical reflection on methods, tensions, dynamics, explosions, organisations and disruptions of the voice. We are particularly interested in the feminist, queer potentiality of the voice in choreography that plays with the normative orders of the sounding body and disrupts the semiotic links between voice and language with the wet and soft materiality of a dancing tongue.


Schedule:


Friday 31 January 2025:

14.00 - 15.00 Warm-up Claire Vivianne Sobottke
15.00 - 19.00 Laboratory Antonia Baehr
19.00 - 20.00 Talk Bojana Kunst (moderator)


Saturday 1 February 2025:
10.00 - 12.00 Jule Flierl
12.00 - 13.00 Break
13.00 - 15.00 Jule Flierl
15.00. - 16.00 Talk Bojana Kunst (moderator)
16.00 - 17.00 Closing Claire Viviane Sobottke


There are some places still free.


If you have an interest to participate, please send the email to Julie.Pownall, we will confirm your participation untill 20th of January.


Venue:
Theaterlabor, Institute for Applied Theatre Studies Giessen, JLU Giessen
Bismarckstraße 24A 35390 Gießen


Participants:


Antonia Baehr is a choreographer, performer, filmmaker and visual artist. Her works explore the fiction of the everyday and of the theatre, among other themes. She works together with various partners, frequently in the form of switching roles: from project to project, each artist alternately takes on the role of either guest or host. Baehr studied film and media arts at the Hochschule der Künste, Berlin, with Valie Export (1996) and obtained a DAAD-grant and a Merit Scholarship for the School of The Art Institute of Chicago. There she completed her Master in Performance with Lin Hixson. Since 2006, she has taught as guest professor at several European colleges. She has taken part in diverse group exhibitions (re.act.feminism, Center for Contemporary Arts Estonia Tallinn, Museo de Arte do Rio, MACBA Barcelona Museum of Contemporary Art, et al.); in 2012 the Neue Kunstverein Gießen showed her work in a solo exhibition. From 2006 to 2008 Antonia Baehr was associate artist at the Laboratoires d’Aubervilliers. From March to May 2013, The Beursschouwburg, Brussels, presented a programme comprising performances and films as well as an exhibition: “make up: at Antonia Baehr and Werner Hirsch’s table”. The works shown included those of artists who have worked over many years in various roles together with Hirsch and Baehr, as well as numerous works by Hirsch und Baehr themselves.

 

Jule Flierl is an artist from Berlin/Germany who works with choreography and the voice. Using choreography and somatic singing methods, her scores unsettle the relationship between seeing and hearing: what you see is not always what you hear, and what you hear is not always what you see. She revives and continues the legacy of Valeska Gert, avant-garde dancer from 1920's Berlin, who first conceptualized the genre Tontanz: to dance with one's voice. Jule is fascinated how conceptions of the body change over time and that the voice as a technology of the self always finds new relations to the body. She asks herself how the baroque Bel-Canto voice would inhabit the gestures of romantic ballet (Operation Orpheus 2016), how the antipropaganda of Valeska Gert’s dancing tones in the Weimar Republic would have sounded (Störlaut 2018) and how to choreograph the separation of body image and vocal sound of Katalin Ladik’s avant-garde performances during the Cold War (U.F.O. 2021). Flierl collaborates with choreographer Antonia Baehr “Die Hörposaune” live / film (2022) and ToneDance artist Irena Z. Tomažin “U.F.O. - Hommage to Katalin Ladik” (2021). Her group choreographies “School of Attunement and Tactlessness”(2022) and “Time out of Joint”(2023) develop grotesk bodies and dissonant collectives. Her work was featured at Impulstanz Vienna 2021/2018/2016, Tanzplattform Munich 2020, Steirischer Herbst Graz 2019, NEXT Valencienne 2018, Legs/La Raffinerie Brussels 2018 and Rencontres Chorégraphiques Paris 2018, La Panacée Montpellier 2016, Tanztage Berlin 2016 amongst others. As a dancer she worked with Meg Stuart, Tino Sehgal, Martin Nachbar, Gintersdorfer/Klassen, Sergiu Matis and Anna Nowicka a.o. 2015 she received the DanceWeb Scholarship for Impulstanz/Vienna. In 2016 she was introduced as “newcomer” and in 2018 she was nominated as “hope for dance” in the German “Tanz” Magazin. In 2019 she received the award for best choreography at the Solo Choreografico Festival Frankfurt am Main for “Dissociation Study”. 2021-2024 Jule is part of the APAP Network. Jule graduated from SEAD-Salzburg academy for contemporary dance, holds an MA in choreography at EXERCE Montpellier and is a certified teacher of the somatic voice method “Lichtenberger Methode”. She initiated and co-hosts the voice performance series FROM BREATH TO MATTER in Berlin since 2017 and co-published a Podcast of interviews with artists who interweave voice and choreography as continuation of the live event series in 2021.


Claire Vivianne Sobottke
Claire grew up in a french german family and is currently based in Berlin, where she
engages in the practice of choreography, performance and dance. Originally trained as an actor she quickly moved into the work with the body, dance and extended body - based practices. She defines her work as place of resistance and undoing, where norms of thinking about bodies can be challenged or changed. In her choreographic practice she thinks about the body as turbulent accumulation of concepts, collective and personal histories, traumata, memories, projections, identities and magic. Dancing thus becomes a way to activate the bodies archive, to make visible its inherent turbulence. The voice acts herein as a driving force. Claire understands the voice as political tool and poetic phenomenon and explores it in different states of speaking and singing. She installs her work both in the context of theatre and museum. Her choreographic works include a.o. “à mort – A Choreographic Song Cycle For Three Voices “ (2023 Sophiensaele Berlin ), “Velvet“ (2019 Tanz im August and the museum version which premiered at Gropius Bau Berlin 2020) and her first solowork “strange songs” (2016 Sophiensaele) for which she was awarded Hoffnungsträgerin Tanz and won the audience award of the 8tension Series at Impulstanz Festival,Vienna. Claire often works in collaborative constellations with shared authorship. In collaboration with Fabrice Mazliah and Marialena Marouda she created „FULL BODY FRONTAL“ (2022 Mousonturm Frankfurt), together with Michael Turinsky and Teresa Vittucci „WE BODIES“ (2019 Tanzhaus Zürich). Claire understands choreography not only as the production of works for the stage but also as the practice of creating spaces for encounters. Her curatorial work includes „SOFTSCORES“ (2021 Pact Zollverein, Essen), "Songs for Love and Rage" (2018 Tanznacht Berlin) and "Amazonas" (2017 Sophiensaele Berlin) She sees the practice of curation as a way to gather communities around contemporary social turbulence, political speculations and concerns. Since 2015 she works closely with Meg Stuart/Damaged Goods. She was part of the projects “Until our hearts stop” (2015), “Celestial Sorrow” (2018) and “Solos and Duets” (2019), as well as the improvisation formats “City Lights” (2016), “The Matter Lab” (2022) and “Reflex” (2023). From 2020 till 2021 her artistic research was supported with a fellowship by Pact Zollverein. In 2022-2023 she received the Tanzpraxis fellowship by the city of Berlin Claire teaches at HZT Berlin, Uniarts Helsinki, ImPulsTanz Vienna, ZZT Köln, Campus Gegenwart Stuttgart, ZhdK Zürich, HfMDK Frankfurt, ERG Brussels a.o. She develops sustainable performative strategies to subvert objectification, patriarchal hierarchy and abuse through a playful sexuality, sensuality, ecology and collectivity. Herein the exploration of pleasure, eroticism and exorcism are tools for the re - appropriation of the body as self - defined territory.

 

Bojana Kunst is a philosopher, dramaturge and performance theorist. She is a professor at the Institute for Applied Theatre Studies at the Justus Liebig University in Giessen. She was a researcher at the University of Ljubljana and a guest researcher at the University of Antwerp (2002). She was a DAAD guest professor at the University of Hamburg (2009 - 2012). Her research interests are contemporary performance and dance, art theory, political theory and philosophy of contemporary art. She is in the international editorial board of Performance Research and Maska. Her latest books are Artist at Work, Proximity of Art and Capitalism, Zero Books, London, 2015 (in Slovenian, English, Polish and Danish) and The Life of Art. Transversal Lines of Care, Ljubljana, 2021 (in Slovenian and German 2023).

 

 

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Das Monströse und das Theater – Inszenierungen monströser Körper und Ordnungen

 

Das Monströse und das Theater – Inszenierungen monströser Körper und Ordnungen

 

Internationale Tagung mit Beiträgen aus Wissenschaft und Kunst

Podcast zur Tagung jetzt online

 

Ob die grotesk-monströsen Tänze der sich selbst als Hexe bezeichnenden Valeska Gert, die monströsen Collagen und Gendernormen sprengenden Selbstinszenierungen Claude Cahuns, die Tier-Mensch-Montagen einer Frida Kahlo oder die tausend blutigen Tode der berühmten Paula Maxa im Théâtre du Grand Guignol in Paris – die historischen Avantgarden sind durchzogen von Inszenierungen monströser Körper und Ordnungen. Heute wiederum touren die durchaus als monströs beschreibbaren Inszenierungen von Eisa Jocson, Rébecca Chaillon, Susanne Kennedy und Florentina Holzinger durch Europa und faszinieren das Publikum – teilweise mittels ähnlicher Strategien, wie ihre Kolleg:innen aus den historischen Avantgarden sie nutzten, teilweise mittels ganz neuer. Im Rahmen der Tagung Das Monströse und das Theater – Inszenierungen monströser Körper und Ordnungen werden Künstler:innen und Wissenschaftler:innen dazu eingeladen, sich mit dem Phänomen des Monströsen in Historie und/oder Gegenwart zu beschäftigen. Dabei wird es deutsche und englische Beiträge sowohl zu monströsen Ordnungen als auch zur Inszenierung monströser Körper geben.

 

Termine und Ort:

11.-13.04.2024 Georg-Büchner-Saal in der Alten Universitätsbibliothek, Bismarckstraße 37, 35390 Gießen

Programm:

Do 11.04.24 14-18:30h; Fr 12.04.24 10-19:15h; Sa 13.04.24 9:30h-13:45h
 
Beitragende:
Prof. Michael Chemers (director THE CENTER FOR MONSTER STUDIES at UC Santa Cruz (USA)), Prof. Dr. Susanne Foellmer (Coventry Univsersity (UK)), Dr. Birgit Stammberger (Universität zu Lübeck), Meriam Bousselmi (Universität Hildesheim), Dr. des. Eva Doehne (Goethe Universität Frankfurt a.M.), Dr. Livia Piazza (JLU Gießen), Prof. Dr. Jens Roselt (Universität Hildesheim), Prof. Dr. Xavier Le Roy (JLU Gießen), Dr. Martina Ruhsam (JLU Gießen), Prof. Analola Santana (Dartmouth College (USA)), Prof. Dr. Gerald Siegmund (JLU Gießen), Marie Simons (freie Wissenschaftlerin, Künstlerin und Autorin), Dr. Ekaterina Trachsel (JLU Gießen).

Zum Tagungsprogramm
 

 

Gefördert von der Hessischen Theaterakademie

Die Teilnahme an der Tagung ist kostenlos und ohne Anmeldung möglich (Verpflegung nur für Beitragende).
Rückfragen an: Dr. Ekaterina Trachsel (ekaterina.trachsel)

 

©Anne Ferber

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Topoideologien des (Un)Erreichbaren

 (Arbeitsbericht aus dem dislozierten Seminar)

Die vorweggenommene Intention, sich den Orten sinnlich zu nähren und die Stad von innen zu betrachten, fehlte am Anfang. Zunächst verblieb das Seminar auf Distanz und digital. Wir kommunizierten disloziert zwischen Deutschland, Österreich, Schweden, Italien, Nord Mazedonien und Japan. Körperlose Wesen, die aus einer zerstreuten Geographie über Topo(ideo)logie diskutieren und manchmal auch rausflogen, wenn das Netzt zu stottern begann. Durchdrungen von Abwesenheit ereignete sich das topo(ideo)logische in Form von Ansammlung von Bildern, Wörtern und Gedanken.

(c) Topoideologien | WilsonstrasseFM
Aus der Unmöglichkeit eines physischen Treffens bzw. der Unerreichbarkeit des Zusammenseins entstand jedoch eine Reihe von Arbeiten und Projekten, die in unterschiedlichen Medien (Video, Audio-Walk, Performance, Installation und Foto-Essay) den Blick für die Schwellenräume schärfen. „Wir sind“, so Walter Benjamin in dem Passagenwerk: „sehr arm an Schwellenerfahrungen geworden.“ Als Übergangsorte markieren Schwellen Zäsuren im Raum-Zeit Kontinuum der neoliberalen Landschaft und ermöglichen dadurch Einblicke in die widersprüchliche Architektur gesellschaftlicher Verhältnisse, das Ausgeschlossene und das Unbewusste. Indem das Seminar einen „Ausbruch“ aus dem Raum der Theorie initiiert, mit dem Ziel eben die starren Grenzen zwischen Reflexion und Praxis zu verschieben, wurde es selbst zu einer Art angewandter „Schwellenkunde“ im Sinne Benjamins. Die Ausstellung Topologien des (un)erreichbaren (die sich aus dem Seminar entwickelt hat) generiert eine mediale, ortsspezifische Konstellation, die sich mit der ökonomisch-ideologischen Transformation urbaner Landschaft auseinandersetzt und dialektische Bilder hervorbringt. Diese schweben zwischen explizit politisch motivierten Aktionen, poetischer Reflexion am Rande des Rauschens und Verräumlichung von Spuren und Phantomen der Vergangenheit. Mit Arbeiten von: Nazanin Bahrami//Judith Bethke//Lisa Birkenbach//Melina Brinkmann//Eva Budniewski//Barbara Luci Carvalho//Talisa Frenschkowski//Yinfu Gao//Eva Grund//Lisa Horvath//Greta Klein//Simon Lenzen//Luka Schreckenberger//Jean-Noël Lenhard//Alica Müller//Tina Muffler//Gala Naseva//Ruth Süpple//Jannis Wulle. Quelle: Topoideologien | WilsonstrasseFM


Eine Dokumentation der Arbeiten ist verfügbar über die Internetseite von WilsonstrasseFM:
https://www.wilsonstrassefm.com/topoideologien 

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Lumpen Sammeln Magazin

Aus dem Szenischen Projekt "Lumpen Sammeln" im Sommersemester 2020 unter der Leitung von Patrizia Bach sind verschiedene Arbeiten entstanden, die nun im Magazin Format zusammengefasst wurden.  


Wir haben Lumpen gesammelt. Auf einer Spurensuche in, um und durch Gießen haben wir Vergangenes ge-, be- und untersucht. Ein Pappkreiswurf auf einen Stadtplan gab uns ein Erkundungsgebiet als Startpunkt, örtliche Überschneidungen inklusive; mit dabei: ein handgebundenes Notizheft für Skizzen, Ideen, Fragen, Geistesblitze – ein Sudelbuch. Die Lektüre von Walter Benjamins Textfragment Über den Begriff der Geschichte und seiner Zitatensammlung Passagen-Werk manifestierte sich als eine Architektur aus Worten in den Straßen Gießens, die wir mit dem Code of Action eine*r historischen Materialist*in begingen, um Geschichte_n neu zu erzählen. Dabei entstanden vielfältige Projektideen, die unter der Verwendung unterschiedlicher Arbeitsweisen und Medien im Verlauf der Monate Juli bis November 2020 Form_en annahmen. Konzept und Gestaltung ⍋ Tanja Höhne ⍟ Jasmin Rohrig ▣ Judith Bethke ⨂ Lisa Birkenbach mit ☾Patrizia Bach Quelle: Lumpensammeln Magazin | issuu


Das Magazin ist über diesen Link verfügbar. 

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Mia San Mia 8 - Theo Schmuck.jpeg

Mia San Mia 8 - Theo Schmuck.jpeg
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